4 809 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Kakel & klinker vs. Matta & tapet?
Är det någon som har ett hum om vad prisskillnaden mellan att välja klinkergolv och helkaklat kontra att välja våtrumsmatta och tapet i badrum?
Följdfråga: hur stor är skillnaden i tidsåtgång för en hantverkare att göra ett i kakel /klinker vs. matta/tapet?
Så pass. Tackar för svaret.
Egentligen är det konstigt att det inte finns något regelverk för lägga badrumsmatta på vågg och golv. Min uppfattning är att det är betydligt svårare för en lekman att skära till och lägga in en golvmatta som ska helsvetsas än att kakla golv och väggar med klinkers även om det är ett tidsödande och riskabelt arbeta att utföra för att få ett godkänt resultat.jon_h skrev:
MVH/Tigersågen
Det är väl för att det inte är något stort problem för försäkringsbolagen. Det är nog få lekmän som ger sig på att lägga plastmatta i våtrum själva just för att det är svårt att göra själv men samtidigt inte särskilt dyrt att låta en hantverkare göra.
Kravet är naturligtvis att det ska vara tätt. Är det det så är det i princip grönt. Mattan tål en del svikt i både vägg och golv, så där finns det inget skäl att ställa särskilda krav.
Hyttmyra, jag vet inte vad kraven är för golv. Jag har sett mattläggare spackla ner till i princip noll på golvspån på 600 c/c, det skulle inte förvåna mig om detta är grönt.
Hyttmyra, jag vet inte vad kraven är för golv. Jag har sett mattläggare spackla ner till i princip noll på golvspån på 600 c/c, det skulle inte förvåna mig om detta är grönt.
Klicka här för att svara