Hej!

Jag och min sambo har anlitat en entreprenör för att bygga om vårat badrum från scratch. Allt vitt (tack och lov!). I fredags skulle det vara klart och vi flyttade hem igen. I lördags upptäckte jag att fogen mellan väggen och golvet vid duschen var blöt och jag lyckades inte få den torr. Efter kontakt med rörmockaren kom han snabbt och med fuktmätare konstaterade att det var illa. En preliminär bedömning är att personen (idioten) som satte upp LIP-boarden (istf gipsplattor) har dragit en (eller flera..) skruvar in i de nya, dubbelmantlade vattenrören. Rören var trycksatta i 2 dygn innan väggen byggdes upp. Då uppvisades inget läckage.

Vänder mig nu till er kunniga på området med några frågor...

1. Skulle det räcka med att såga upp kaklet 40 cm längs golvet, byta ut eventuella trasiga rör och sätta upp en ny LIP-board och kakla om just den biten?

2. Vad är en rimlig ersättningsnivå för att de måste göra om hela badrummet? Vi har skrivit in i kontraktet att tidsaspekten är mycket viktig för oss. Sambon går idag in i graviditetsmåndad 9... Avtalat pris är 61 000 kronor plus moms. (Stockholms innerstad)

3. Rörmockaren sa att det inte fanns någon risk att andra lägenheter skulle vara fuktskadade, jag är dock orolig för detta ändå... Vad tror ni? Skall man koppla in BRF-styrelse och försäkringsbolag redan nu?

Skulle bli superglad om någon kunde hjälpa mig reda ut vad som gäller. I kväll blir det allvarsprat med entreprenören...

Mvh

Jonas

Tror du förstör hela fuktspärren om du river upp på ett ställe. Då behöver du börja om från början. Vi felkakling brukar man kakla över det gamla kaklet för att just klara fuktspärren.

osis...... :-/

tyvärr så är det ingen höjdare att laga kakel/tätskikt/skivor "punktvis". rivs kaklet upp så är det svårt att få ihop en konstruktion som är säker igen. tätskiktet är bara en problematisk grej, det är vad jag förstått mycket svårt att lyckas få den tät och veta att den verkligen är tät. har det läckt så skulle jag vilja riva upp och låta torka... vete katten om det ens är okej med försäkringsbolagen att "punktlaga" utifall det inte skulle hålla tätt.

det bästa för badrummet är nog att riva hela alltet...

det bästa för er om sambon snart ska föda och det är enda badrummet...tja, kan VVS firman fixa till en duschkabin åt er någonstans under tiden?

Tack för svaren, även om jag inte blev så mycket gladare av det... Får väl flytta in till mina föräldrar igen då :-(

Tar tacksamt emot fler synpunkter och svar på mina frågor, i morgon ska jag prata med försäkringsbolaget och höra vad de har att säga.

Mvh

Jonas

Hemmakatten
Kan kanske vara bra att ta in en oberoende besiktningsman för att få ett utlåtande. Föreningen kanske har någon de brukar anlita.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.