2 752 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Frågor angående renovering av badrum
Jag bor i ett hus som är byggt -75. På övervåningen finns ett badrum med måtten 2,50 X 1,65 med snedtak. Den ursprungliga våtrumstapeten ska vi slita bort för den fick inte godkänt av besiktningsmannen när vi köpte huset och vi ska byta golvbrunn. Nu har jag sett i Forumet att det är nya regler som gäller vid renovering av badrum vad det gäller ytskikt etc. Efter vad jag läst får man inte ha gipsskivor med papp numera vilket väggarna består av. En vägg är spånskiva. Badrummet ska helkaklas med klinker på golvet. Då kommer mina frågor:
1. Hur ska jag göra med väggarna? Måste jag slita bort all gammal gips och spånskivan och sätta upp fuktbeständiga skivor enligt nuvarande regelverk.?Jag har ingen lust att klä in hela badrummet ovanpå befintlig gips eftersom rummet är litet redan nu.
2. Måste man ha flytspackel på golvet? Vi ska sätt in ett badkar men vi har barn och alla som har barn vet att vattnet inte stannar i badkaret.
3. Vad skulle ett sånt här arbete kosta med hantverkare, mellan tummen och pekfingret?
1. Hur ska jag göra med väggarna? Måste jag slita bort all gammal gips och spånskivan och sätta upp fuktbeständiga skivor enligt nuvarande regelverk.?Jag har ingen lust att klä in hela badrummet ovanpå befintlig gips eftersom rummet är litet redan nu.
2. Måste man ha flytspackel på golvet? Vi ska sätt in ett badkar men vi har barn och alla som har barn vet att vattnet inte stannar i badkaret.
3. Vad skulle ett sånt här arbete kosta med hantverkare, mellan tummen och pekfingret?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
1. Ja om du skall ha kakel på väggarna så får det inte finnas vare sig gips eller spånskiva i väggen.
2. Så vitt jag förstår så finns det inget annat godkänt underlag för plattor än flytspackel.
3. Om man tittar på olika trådar här och jämför kostnader så skulle jag tro att du hamnar på 70- 150 000.
2. Så vitt jag förstår så finns det inget annat godkänt underlag för plattor än flytspackel.
3. Om man tittar på olika trådar här och jämför kostnader så skulle jag tro att du hamnar på 70- 150 000.
Klicka här för att svara