Hej!!

Funderar på att sägga aquapannel i mitt badrum men såg detta då jag googlade lite...
http://www.syrransgranne.se/?p=1117

"för alla som inte orkar läsa allt drar jag lite text från sidan"

- "Aquapanel säljs i skivor, något för stora för att du skall kunna hantera dem enkelt. Skivorna väger ungefär ett och ett halvt ton styck och knäcks lätt vid oförsiktig hantering. Avsikten med detta är att du skall göra sönder skivorna på vägen mellan byggmarknaden och hemmet, där de skall installeras, så att du måste köpa fler skivor. "

Är det verkligen så illa??.. i så fall någon som har tips nått annat.. lutar annars till pappgips..

Jag har köpt aquapanel i storlek 0,9x1,2m men jag vet inte om det är en standard storlek. Jag läste i en blog om en kille som klädde sitt hus med aquapanel i vanlig storlek (för att bära puts) och tycker mig komma ihåg att skivorna vägde 30kg styck. Och det är inte mycket mer än en gips skiva.

Annars finns det ju fibergips som ett bättre alternativ än pappgips.

Jag har precis använt Ivarit Dryco, dom är ifs bara 60 cm breda (Regelavstånd 30 cm), men lätthanterliga att sätt upp. Väger 19 kg per skiva.
Enda nackdelen är när man skall kapa dom, sliter såg som tusan, men jag antar att det gäller alla dessa typer av skivor.

Själv har jag just transportera hem och monterar fyra aquapaneler, 90x 240 och jag måste påstå att det inte alls var så farligt. Visst var de tunga men inte värre än att du klarar av dem själv. Det knakar i dem i bland och man måste vara försiktig när man lyfter. Jag tappade en skiva som föll snett i marken men den höll.

Allt som är 240*90 cm är ju lite otympligt...Det enda att tänka på är väl att man ska bära dem på högkant för de kan kännas lite spröda om man bär dem med flatan upp, det knakar lite då som radbandet sa.

Inga gick sönder för mig och jag bar in endel av dem själv, hade iofs kapat dem till 225, och det är lite otympligt och lite tungt men man fixar det.

Finns ingen annan smidigare byggskiva som är godkända idag i våtrum än "fibergipsskivan". Den är både lättast, billigast(om än dyr) och smidigast att använda. Minerit, aquapanel och alla cementerade skivor släng er i väggen!

Hemmakaklaren skrev:
Finns ingen annan smidigare byggskiva som är godkända idag i våtrum än "fibergipsskivan". Den är både lättast, billigast(om än dyr) och smidigast att använda. Minerit, aquapanel och alla cementerade skivor släng er i väggen!
Vad gäller angående fibergipsskivan??.. allt ok enl bkr? och hanteras och sätts upp som vanligt gips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.