3 169 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fasadplattor i badrum-går det?
Hej!
Vi är inte så praktiska av oss men har hittat ett parti vackra marmorplattor som hade täckt vårt ena badrumsgolv 2 x 1.70 m som vi vill renovera om nåt år. Men så är det så att det är rejäla plattor, 50 x 40 x 2.5 cm.
Och jag ser att standardtjocklek på marmorplattor i badrum annars är 1 cm.
1) Kan man använda de tjocka plattorna till badrumsgolvet eller är de för klumpiga och svårarbetade för den hantverkare som vi säkerligen måste anlita? Kan man såga/slå av dem med portabla verktyg eller är det rentav så att man måste lämna in dem för avslipning nånstans för dyra pengar?
2) Badrummet är på bottenplan och vi har ingen källare så vikten hoppas jag att jag inte behöver oroa mig för-eller?
Golvvärme är inte aktuellt där så det är inget problem.
/Tacksam för några ord på vägen om det är någon som har erfarenhet av stenarbete/badrumsbygge
Vi är inte så praktiska av oss men har hittat ett parti vackra marmorplattor som hade täckt vårt ena badrumsgolv 2 x 1.70 m som vi vill renovera om nåt år. Men så är det så att det är rejäla plattor, 50 x 40 x 2.5 cm.
Och jag ser att standardtjocklek på marmorplattor i badrum annars är 1 cm.
1) Kan man använda de tjocka plattorna till badrumsgolvet eller är de för klumpiga och svårarbetade för den hantverkare som vi säkerligen måste anlita? Kan man såga/slå av dem med portabla verktyg eller är det rentav så att man måste lämna in dem för avslipning nånstans för dyra pengar?
2) Badrummet är på bottenplan och vi har ingen källare så vikten hoppas jag att jag inte behöver oroa mig för-eller?
Golvvärme är inte aktuellt där så det är inget problem.
/Tacksam för några ord på vägen om det är någon som har erfarenhet av stenarbete/badrumsbygge
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det största problemet är väl att man troligen måste hugga upp plattorna i mindre delar för att få rätt fall.
Möjligen att någon väldigt duktig plattsättare kan klara fallet iaf - men runt brunnen lär man väl behöva mindre plattor iallafall.
Det är sällan jag har sätt att man använder större plattor än 20x20 eller 10x10 på golvet pga just detta.
Finns säkert ngn annan här som har erfarenhet av större golvplattor.
/K
Möjligen att någon väldigt duktig plattsättare kan klara fallet iaf - men runt brunnen lär man väl behöva mindre plattor iallafall.
Det är sällan jag har sätt att man använder större plattor än 20x20 eller 10x10 på golvet pga just detta.
Finns säkert ngn annan här som har erfarenhet av större golvplattor.
/K
fallet går ju att ordna till med hjälp av en brunn som är placerad vid vägg, så det bara skall/behöver vara fall åt ett håll. tex unidrain ( http://www.unidrain.se/ )
sök på unidrain på forumet så finns det gott om trådar om det...
sök på unidrain på forumet så finns det gott om trådar om det...
Tack för svaren alla, vi får ta oss en funderare på om vi ska försöka oss på det här men lite återvinning är ju inte fel om man kan.
Klicka här för att svara