6 662 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
fall med två brunnar
Sitter och klurar på på hur jag bäst får till fallet på badrummet. Ca 3*3 meter och tanken är att ha dusch i ett hörn och badkar i ett annat hörn diagonalt tvärs över. Det skulle ju bli en "rygg" diagonalt över rummet där fallet skulle vara noll. Måste man ha brunn under badkaret? Kan man inte ha ett avlopp liknande det man har till handfatet? Då skulle man ju kunna luta golvet åt ett håll dvs mot duschen. Vill göra jobbet fackmannamässigt...
Hej jonahex:
Jag skulle råda dig till att göra ett fall på i alla fall 20 X 20cm runt brunnen på badkarsutloppet, och plant eller svagt fall mot duschen därifrån. ( ½ cm på 1m, 1 cm per m sista 80cm )
Jag skulle också råda till att ha en egen brunn vid badkaret, både pga e.v stopp i avlopp med lättare översvämmning som följd, samt mycket lättare städning då du kan spola av ytan ordentligt och bara raka ner det i båda brunnarna.
Jag har gjort minst 15000 badrumsfall i mitt yrke.
MvH jawen
Jag skulle råda dig till att göra ett fall på i alla fall 20 X 20cm runt brunnen på badkarsutloppet, och plant eller svagt fall mot duschen därifrån. ( ½ cm på 1m, 1 cm per m sista 80cm )
Jag skulle också råda till att ha en egen brunn vid badkaret, både pga e.v stopp i avlopp med lättare översvämmning som följd, samt mycket lättare städning då du kan spola av ytan ordentligt och bara raka ner det i båda brunnarna.
Jag har gjort minst 15000 badrumsfall i mitt yrke.
MvH jawen
Man kan ju sätta en spygatt och bara ha den som avlopp precis som jawen säger Jag skulle som lekman också göra precis som han säger. Dvs bara fall mot ena brunnen men med ett "minifall" just runt denna extrabrunn/spygatt.
Tack för svaren. Skulle denna lösning anses vara fackmannamässig? Jag vill inte att det ska bli några problem med försäkringsbolag. Det är lite kryptiskt att läsa regler och jag utgår ifrån att det finns ett visst utrymme för det sunda förnuftet.
Ja det är fackmannamässigt. Du har ju fall över hea rummet som mynnar mot brunnarna. Spygatt är bra om du har hela golvet öppet så köper du bara en brunn med en extra ingång. Det beror lite på vad som finns under golvet är det helt fritt fram så kvittar det om man har två brunnar eller en spygatt & en brunn.
Klicka här för att svara