Har nu äntligen hittat ett nytt hus efter ett några månader i lägenhet. Här finns matta på golvet vilket jag trivs väldigt bra med.

Ska renovera badrummet i det nya huset, hade inte tänkt mig något lyxigt bara bra gjort och ser hyffsat ut för ögat.
Stör mig väldigt mycket på att golvplattorna i dom aldra flesta fall ej ligger perfekt samt att fogarna blir fula ganska snabbt.
Sen är det ju en kostnads fråga också hade ev. tänkt skippa golvärme och då känns plattor nästan lika ila som heltäckningsmatta ;).
Går det att få till ett snygg badrum med plast, kanske kaklat delvis på väggarna?
Eller lever jag i fel årtionde?

Jag lever i så fall i samma årtionde, för jag kommer köra med vägg- och golvmatta. Jag skulle definitivt inte lita på kakel/klinker i övre duschen i mitt hus. Reglarna sitter knappt på samma cc som sig själva. Det kanske är stabilar än jag tror, men jag litar inte på det.

I källaren däremot, med hålsten och betonggolv. Där kan det mycket väl bli plattor vad det lider.
Där är det ju inte heller lika känsligt om det skulle läcka.

Tja, lägger man som jag 30 cm flyspackel med armeringsnät ovan golvspån på cc 50-30 plus kortlingar så tror jag det ska hålla :).
Annars kan man ju alltid gjuta igen hela träbjälklaget med lättberong, då lär det inte paja i första taget.

Vi bygger nytt hus och kommer ha plastmatta. Har flashigt badrum idag med spottar, golvvärme och allt men plastmattor odyl är såå mkt lättare att rengöra och man slipper slajmiga fogar. Vi lägger istället pengarna på fina möbler i badrummet. :)

Vi resonerade så här:
Tråhus rör på sig och det velas fram och tillbaka för tätskikt i badrum. Plastmatta använts länge och håller man koll på skarvar osv så läcker det aldrig.

Vi valde mellan dessa alternativ som skulle hamna på nästan samma prislapp (kaklet dock dyrare):
* Snygga påkostade badrumsmöbler (vi har valt Svedbergs Joy i valnöt med det fräcka dubbelhögskåpet med speglar och ljus) och plastmatta (mörkgrått golv och ljusa omönstrade väggar).
* Kaklat med Ikea-möbler.

Vi valde bättre och snyggare möbler. Tror att om man väljer plastmattor så måste man ha något annat som gör "det lilla extra" i badrummet. Vi valde att ha exklusivt trä i lite mörkare färger.... :)

Lycka till!

Det blir matta på både golv och vägg för oss också. Litar inte på kakel/klinker.

Spännande tråd!

Vi är i samma situation, skall göra om ett "bruksbadrum" och vill inte ha kakel och klinker.

Verkade vid första anblick lätt, bara att leta rätt på lite snygga plastmator och be någon sätta upp dem. Men ack så fel? Var finns snygga plastmattor? Även i stora butiker upplever jag det som om det bara finns enstaka (fula) plastmattor att välja mellan. Har jag letat på fel ställe?

Tapeter finns i tusentals sorter från hela världen men plastmattor kanske finns tio olika att välja på i olika nyanser. Var är plastgolven från Italien?

Eller finns det ytterligare andra alternativ? Vi börjar nosa på möjligheten att måla badrummet i stället?

Målet är ett snyggt funktionellt badrum utan kakel och klinker.

Tim

Hmm... snygga? Njae. :) Vi fick välja från Armstrong. Valde det mörkaste gråa golvet som inte ser ut som sten och en matchande ljus grå/vi utan mönster till väggarna. Tror det blir bra.

Jag tror att det är viktigt att satsa på snygga möbler för att folk inte skall titta på golvet/väggarna.... ;):D:)

Enligt försäkringsbolagens undersökningar gällande skador i våtutrymme, är det endast väggmatta samt målade väggytor som håller tätt. På golvet lägger du plastmatta. Glom inte att täta borrhål med Aqua-tat eller liknande.

Hehe, ja, roligt att ni litar så blint på plastmatta :)
Ska ni vara helt säkra är det duschkabin som gäller.

Kave, "blint"?? Absolut inte!

Hade det funnits någon snygg duschkabin till bra pris så hade vi köpt det. De snygga som vi hittat ligger på minst 15k! :(

Jag vågar heller inte gå på keramik i våra badrum. Huset har träbjälklag och känns allmänt rörligt.

I tvättstugan la vi däremot in klinkers eftersom det inte har samma fuktbelastning. Att rolla på dessa membran känns inte riktigt riktigt. Det blir jäkligt tunt och minsta lilla punktering, kanske pga punktbelastning på en platta, gör ju skadan oundviklig och oerhört svårupptäckt förräns det är alldeles för sent.

Skulle jag ha betongbjälklag skulle jag gladeligen kosta på keramik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.