4 182 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur ska jag göra med taket?
Har idag helt intakt spånskiva i taket i badrummet, men saknar diffspärr. (I princip hela huset saknar diffspärr)
Hur hade ni gjort med taket i badrummet?
Ska jag satsa på att sätta upp diffspärr?
Eller ska jag bara skruva upp gips direkt under spånet, och måla enligt alla konstens regler för våtrum?
Funderar även på inbyggnads spot.
Antingen göra hål i spånet och sätta burkar som skärmar av, eller taksänka?
Hur hade ni gjort med taket i badrummet?
Ska jag satsa på att sätta upp diffspärr?
Eller ska jag bara skruva upp gips direkt under spånet, och måla enligt alla konstens regler för våtrum?
Funderar även på inbyggnads spot.
Antingen göra hål i spånet och sätta burkar som skärmar av, eller taksänka?
Jag tror att om du skruvar upp gips i taket, sätter ev. lister, fogar och målar med våtrumsfärg så har du fått en väldigt bra
modell av "diffspärr" . Självklart i kombination med en fuktstyrd fläkt som tömmer badrummet på fuktig luft.
Har du kontroll på ventilationen i badrummet så får du inget eller litet fukttryck mot ex.vis innertaket och kan sova lugnt.
Rätt eller fel?
Jag hade nog gjort så i alla fall.
Jocke
modell av "diffspärr" . Självklart i kombination med en fuktstyrd fläkt som tömmer badrummet på fuktig luft.
Har du kontroll på ventilationen i badrummet så får du inget eller litet fukttryck mot ex.vis innertaket och kan sova lugnt.
Rätt eller fel?
Jag hade nog gjort så i alla fall.
Jocke
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gipsa taket (och väggarna), dra en latexfog i takvinkeln och måla med våtsystem som du drar ner ca 10 cm på väggen. Sedan ansluter/ överlappar du takfärgen med ditt täta skikt på väggen.
PAX-fläkt är bra, men en duschkabin med tak tycker jag är overkill.
PAX-fläkt är bra, men en duschkabin med tak tycker jag är overkill.
Vad menar du med våtsystem ACME? Jag befinner mig lite i samma funderingar ang. vårt badrumstak. Där sitter idag en "gummiduk" som tydligen var poppis en gång i tiden. Har funderat på om det räcker med att stryka ångspärr innan takfärgen? Hur gör man om man har spottar i taket? Alltså i öppningen där spotten fästes.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden