Jag skall göra en snabb och billig renovering av duschen på landet. vi har inte använt detta utrymme tidigare, men har nu fått vatten. Det sitter idag väv, som är målad. Våtrumsmatta på golvet. Kan man sätta våtrumstapet direkt på väven? eller måste man ha plant underlag då? Kan man istället måla med våtrumsfärg på väven, är sådan färg tät? Vi kommer inte att bo permanent i huset, används några veckor per år.

Överväg annars en begagnad duschkabin. Våtrumsfärg är tätare än vanlig färg, men jag tvivlar att den klarar ett försäkringsärende.

Jag tänkte det, men tyvärr är utrymmet för litet, inte ens 80 cm, vilket verkar vara minsta måttet för duschkabiner. Jag chansar och målar väggarna med våtrumsgrund och sedan våtrumsfärg... den som lever får se

Använd åtminstone ett våtrumssystem, där det utöver grunden och färgen ingår en glasfiberväv. Var oerhört noggrann med att följa anvisningarna.

sccarber skrev:
Jag tänkte det, men tyvärr är utrymmet för litet, inte ens 80 cm, vilket verkar vara minsta måttet för duschkabiner. Jag chansar och målar väggarna med våtrumsgrund och sedan våtrumsfärg... den som lever får se
Så skulle nog jag också gjort i ditt fall. Väv har du ju redan. Lycka till.

Fast den väven ingår ju inte i systemet.

Förvisso. Men jag är helt övertygad om att det funkar med bara våtrumsgrund och två ggr våtrumsfärg. Men vill du vara helt säker så kör hela våtrumssystemet. Lite meckigt och inte så snabbt och billigt som trådskaparen efterlyste dock.

Tror också att det funkar på den gamla väven. Men det kan vara värt att väva på för att åtminstone få leverantörens garanti, särskilt som försäkringsbolaget antagligen kommer vända ryggen till vid en eventuell skada.

Men man åker ju på att bredspackla den gamla väven också.

Jo, det blir väl någon timme där. Men jag hade ändå gjort det.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.