Jag har ett badrum på 3,6x2,6m dva ca 10 kvardrat. I badrummet har jag tre golvbrunnar och brunnarna sitter fördelade i tre hörn.

Nu ska jag påbörja golvspackling av badrummet innan jag lägger in klinkers. Jag undrar om man kan spackla golvet i olika sektioner dvs för att få ett vettigt fall mot golvbrunnarna så tänkte jag bygga en form runt brunnarna och sedan spackla fallet i dessa formar och därefter tänkte jag spackla resten av golvet.

Verkar det som en vettig idé eller påverkar det styrkan i spacklet om man gör det i olika tillfällen?

Tacksam för svar.

Hej,

Jag frågade samma sak igår under tråden flytspackel ... det går bra bara man primar kanterna igen så det fäster ihop.

Men mellan dessa sektioner ska du väl ha fall också. Du ska väl ha fall i hela rummet?

/Janne

Det kan vara en smula tveksamt om spacklet har en uppstyvande förmåga i kostruktionen, alltså om man spacklar på spån som är upplagt på 600 c/c och man ska ha keramikbeklädnad. Då kan kanterna fungera som brottanvisningar om de ligger olyckligt. Jag skulle i så fall föreslå att man gör en grundflytning på 10-12 mm över hela golvet, primar och sedan flyter fallet i tre sektioner ovanpå det.

Efter att ha läst era båda svar är jag nog inne på att göra en grundspackling över hela ytan och sedan lägga primer och bygga på fallet därefter. Det verkar logiskt att det kan bli en brottyta annars i spacklingen.

En annan fråga som dök upp är vilken spackeltjocklek bör/måste man ha närmast golvbrunnen.

Jag har köpt förhöjningsringar på 25 mm och efter att jag satt dit dom kommer dom sticka upp 20 mm ovanför golvet vilket jag tycker kan kännas ganska mycket med tanke på att det kommer bli lägstanivån för spacklingen av hela golvet innan jag bygger fallet så frågan är om det går lika bra med och 15 mm förhöjningsringar som skulle sticka upp 10 mm ovanför golvskivan.

Klarar man sig med det eller blir det för vekt. Vill tillägga att som underlag har jag både har cc 30 på reglar, golvspånskiva och golvgips som underlag. Vet att golvgipsen inte är godkänd men ville ha det ändå iaf för att få det riktigt styvt.

Tacksam för svar.

Det blir minst lika styvt med bara spackel, så det var fullständigt bortkastat, förutom att du har gått ifrån branschreglerna och därigenom kan få problem med försäkringsbolaget. Men om den nu ligger där, och är limmad med Ardex S48 eller något av de andra svindyra limmerna för ändamålen (inte PL400 eller liknande) så behöver du inte spackla lika tjockt, förutsatt att du inte ska ha golvvärme. Observera att det bara gäller vissa spackelfabrikat, vissa kräver lika tjockt spackelskikt med golvgips som utan, dvs 12 mm.

Du behöver inte flyta hela golvet först, som jag skrev förut. Är gipsen korrekt limmad så kommer inte spacklet fylla någon böjstyvhetsfunktion. Dela av och flyt de tre delarna bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.