hej!

Tänkte höra lite ang. skivmaterial som är godkända.

Vi kommer att bygga hus och vi har valt bort plastmatta som var standard och tänkte kakla och klinkra själv...

När vi får badrummet så ligger det endast spånskiva på både golv och vägg.
På beijerbygg så finns det en skiva som heter Glasroc våtrumsskiva http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=38902

Denna ska ju då vara godkänd för vägg, men kan man även köra denna på golvet?
Några förslag på olika skivmaterial som gör att det blir godkänt badrummet, för detta var ju ganska kostsamt.

Om det nu fungerar med dessa skivor, räcker det då med att skruva de och sedan primer, tätskikt, fix kakel, fog.
Eller har jag missat något?

Tacksam för olika förslag så man även kan komma undan billigare, eller underlätta.

Mvh Nicholas
 
T
Är det ett Älvsbyhus du har köpt? Dessa hus är inte så välbyggda och ytterväggen i badrummet där fönstret sitter kan röra sig väldigt mycket (sättningar). Till och med så att plattor på väggen kan spricka så det säkraste tätskiktet är att köra med en särskild plastmatta som är till för att sätta kakel och klinkers på. TarkoDry heter den och tillverkas utav Tarkett, godkänd enligt dom nya reglerna med råge.


Om du ska ha rollat tätskikt är det som sagt Glasroc eller mineritskivor (Auqa Board) m.m.du ska använda. Golvet flyter du med avjämningsmassa (flytspackel).
 
tank77 skrev:
Är det ett Älvsbyhus du har köpt? Dessa hus är inte så välbyggda och ytterväggen i badrummet där fönstret sitter kan röra sig väldigt mycket (sättningar). Till och med så att plattor på väggen kan spricka så det säkraste tätskiktet är att köra med en särskild plastmatta som är till för att sätta kakel och klinkers på. TarkoDry heter den och tillverkas utav Tarkett, godkänd enligt dom nya reglerna med råge.


Om du ska ha rollat tätskikt är det som sagt Glasroc eller mineritskivor (Auqa Board) m.m.du ska använda. Golvet flyter du med avjämningsmassa (flytspackel).
Glasroc är enligt min mening riktigt usla skivor, och då menar jag inte att de kliar, jag provade silvans "Humid board" från danogips och de var mycket bättre, dammar mindre, håller bättre och ytskiktet sitter ocrdentligt fast.. till skillnad från glasroc som faller av vid minsta tillstötning..

MVH: Marcus
 
tack för era svar...
Yes, det är älvsbyhus....

Några följdfrågor:

Vad gäller flytspackling...Gör man detta rätt på spånskivan, och sedan primer, och tätskikt?

Ang, de skivorna från silvan, vad kostade de?
MVh Nicholas
 
Läs den klistrade tråden som Jon har lagt ner en massa energi på så får ni massor av svar.....tex att spånplatta inte är ok i väggar i ett badrum.
 
Just det spånet ska bort. Och jag vill dessutom påpeka att mattan som tank77 skriver om inte är godkänd enligt de nya reglerna, om det är BBV vi pratar om. Dessutom kan jag inte se att det skulle hjälpa om det är rörelser i underlaget.
 
T
Eftersom mattan kan dras ut 50 cm utan att spricka så skulle den nog kunna ta upp rörelser i underlaget.

Kan säga att mattan (2-3 miljoner s/m) är en hel del säkrare än ett rollat tätskikt samt att om någon platta skulle gå isönder så är det lätt att byta ut till en ny. Vilket inte går om det är ett rollat tätskikt.
 
Redigerat:
Jo, men plattorna spricker ju för det. Fast det är klart att det är att föredra spruckna plattor men ett helt tätskikt, jämfört med att båda skulle vara trasiga.

Förresten, kan den dras ut 50 cm på ett ställe utan att spricka, eller är det en viss längd av mattan som klarar denna sträckning över hela ytan?
 
T
jon_h skrev:
Förresten, kan den dras ut 50 cm på ett ställe utan att spricka, eller är det en viss längd av mattan som klarar denna sträckning över hela ytan?
På ett ställe!
 
Jädrar, är det verkligen så? Det är imponerande i så fall. Det innebär alltså att man i princip kan sträcka ut ett par millimeter matta till 50 cm utan att den spricker.
 
almanakis skrev:
tack för era svar...
Yes, det är älvsbyhus....

Några följdfrågor:

Vad gäller flytspackling...Gör man detta rätt på spånskivan, och sedan primer, och tätskikt?

Ang, de skivorna från silvan, vad kostade de?
MVh Nicholas
309:- per styck, 12,5x900x2500 - Det är tom några tior billigare än vad jag betalade för glasroc på beijerbygg.

MVH: Marcus
 
jon_h skrev:
Jädrar, är det verkligen så? Det är imponerande i så fall. Det innebär alltså att man i princip kan sträcka ut ett par millimeter matta till 50 cm utan att den spricker.
Det låter för bra för att vara sant!

Vad för material är det i den supermattan?

:)
 
Jag antar att du inte riktar dig till mig, fast du citerar mig? Jag har inte en aning, men jag har mycket svårt att tro att den faktiskt klarar det..
 
Äh, jag var tvungen att ringa Tarkett och fråga. Teknikern sade att visst är den elastiskt, men skrattade bara åt att den skulle klara en punktsträckning på 50 cm. "Skulle den inte brista, vilket jag är säker på att den skulle, så skulle den i alla fall inte vara tät längre" sade han.

Fast han kanske har fel. Tank77, var har du fått informationen ifrån?
 
jon_h skrev:
Jag antar att du inte riktar dig till mig, fast du citerar mig? Jag har inte en aning, men jag har mycket svårt att tro att den faktiskt klarar det..
Nej det var väl mer en allmän fundering, mer att jag höll med dig :)

Men du fixade ju svaret (som vanligt) ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.