jag har platta på mark från 1969 - troligen ingen isolering under plattan. därefter styrolit i 5-10cm sedan flytspackel och kakel.

enligt BKR reglerna sid 7 figur 1 så ska man skippa tätskiktet om golv saknar underliggande/utvändig isolering - förutom vid dusch - detta för att låta ev markfukt vandra upp utan att stoppas av tätskiktet.

är min konstruktion sådan att tätskiktet ska skippas?

eller räknas styroliten som underliggande isolering (det är ju inte mycket isolering) ?
 
Jag vill nog mena att du ska ha tätskikt på hela ditt golv.
 
ok så den lilla isolering jag har gör att det ska räknas till figur 2 - är lite fundersam eftersom det är ett gammalt hus - men det är ganska rätt att tätskikta hela golvet .
 
Det handlar om huruvida underlaget har direkt markkontakt, och alltså kan suga fukt kapillärt. Det kan det inte när du har isolering emellan, även om det bara är 5-10 cm.
 
ok nu förstår jag - tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.