Hej!

Vi ska bygga badrum på övervåningen och ha kakel och klinker! Har surfat runt lite ang de nya bestämmelserna from 1/7 07 men tycker att det är lite rörigt så jag vill gärna ha hjälp med hur skikten kommer att se ut:

Stämmer detta och är godkänt enligt nya regler?

Golv:
Spånskivegolv, golvgips, elvärmeslingor och sen flytspackel, fix och klinker

Väggar
Regling cc45, glasroc glasfiberskivor, tätskikt, fix, kakel

Räcker regling med cc45 eller måste man ner på cc30 för stabilitetens skull?
 
Jepp, det funkar bra. Men skippa golvgipset, det är helt onödigt.
 
Behövs inte det för ett starkare golv? Hur tjock blir flytspacklingen på golvet isf?

Är det armeringsjärn i flytspacklet?

På Beijer hade de någon typ av våtrumsmatta/duk som fungerade som tätskikt... ÄR det att föredra framför flytande form?

MAssa frågor från en novis ;-)
 
Mycket står i den klistrade tråden i denna kategori.

Tätskikt finns i många former vilket som är bäst är upp till användaren, vissa gillar matta andra rollade. Själv kör jag på LIP från Sigro som många andra.
 
Ok jag förstår! Ska kika på den klistrade tråden.... Nu har jag kikat runt mer och det finns många olika tätskiktssystem...

Däremot undrar jag fortfarande om det räcker med cc45 om du har en skiva av glasroc i väggarna? Någon som vet?
 
Nej, det ska vara max 300 c/c. Gick in och kollade på Gyprocs hemsida åt dig.
 
Ok, tack så mkt! Läste någonstans att man för att förstärka golvbjälklaget kan ha armeringsmatta i spacklet. ÄR det alltså att föredra framför golvgipset?
Är inte golvgips kartongklätt?
 
Gäller cc avstånd även om man har 12mm plyfa bakom?
 
ursäkta stölden av tråden, men gäller 300cc oavsett tjocklek på skivan? Har för mig att det finns olika tjocklekar. Och vid 300cc, räcker det med enkel skiva?
Marc
 
Catrin, armeringsmattan är inte för att förstärka, det gör spacklet i sig. Armeringen är där för att ta upp krympspänningarna mellan spackel och spånskiva. Och ja, i mitt tycke är den här lösningen att föredra, gipset är helt onödigt. Och ja, det är kartongklätt och kommer inte vara tillåtet enligt BBV efter 1/7 2008.

Byggarn, plyfa och andra träbaserade skivor får inte sitta bakom den fuktokänsliga skivan, enligt BBV.

Marc, 300 c/c gäller enkel skiva på 12,5 mm. Skivan på 15,5 mm klarar 450 c/c. Man kan också köra två lag 12,5 mm på 450 c/c om man vill.
 
Aha!
Har nu läst igenom den klistrade tråden som du har skrivit jon_h. Tänk om jag hade sett den från början. Jättebra skrivet!

Eftersom du verkar så duktig på detta och jag är då frågvis så undrar jag varför man inte ska sätta träbaserade produkter bakom den ofuktkänsliga skivan? Teoretiskt borde det väl vara samma som när man flytspacklar på ett spånskivegolv? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
I princip, ja. Jag anser att de har tagit i för mycket när de förbjudit träbaserade skivor under de fuktokänsliga. Men skillnaden är att i vägg har man en massa genomföringar, det vill säga potentiella punktläckor. Det har man inte i golv.
 
Hmm, vi blev rådda till att kakla snedtaket och där sitter takspånskivor. Då borde det inte vara några problem eftersom snedtaket kommer att bli intakt och dessutom inte utsättas för "rinnande vatten".....
 
jon_h skrev:
I princip, ja. Jag anser att de har tagit i för mycket när de förbjudit träbaserade skivor under de fuktokänsliga. Men skillnaden är att i vägg har man en massa genomföringar, det vill säga potentiella punktläckor. Det har man inte i golv.
Av samma skäl är det ganska långsynt att även golvgipsen har förbjudits anser jag.
 
Golvgipset är som påpekats i flera trådar här lite onödigt. Du måste under alla omständigheter spackla, och rent volymmässigt så är visserligen golvgips billigare, men om man räknar in kostnaden för ett godkänt lim fär limmning av gipsskivan så är man i princip uppe i samma kostnad som för flytspackel. Skivlimmet är helt osannolikt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.