5 580 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Genar vi i BBV:s kurvor?!
Sida 1 av 3
Så har det blivit dags att ta tag i badrummet i lilla sommartorpet!
Försöker läsa på om hur man ska/bör göra och tänkte få en eller flera åsikter om våra planer...
Våtutrymmet är 1,50x2,10m och ligger i ena ytterhörnet av huset. Ytterväggarna i huset är ytterpanel-vindpapp-isolering-isolering-OSB-gips. (dvs ingen plast!)
Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet, stryka med tätskikt ordentligt, extra noga med alla genomföringar, därefter kakla.
Golvet är golvspån på cc30-regel, lägger på el-golvvärme som är ok dirket på brännbart (T2Blå-10) som spacklas in ordentlig. På med tätskikt och en snygg klinker. Kommer återigen lägga mycket krut på golvbrunnen och andra genomföringar.
Handen på hjärtat eller bara spontant, kommer vi få problem?
Försöker läsa på om hur man ska/bör göra och tänkte få en eller flera åsikter om våra planer...
Våtutrymmet är 1,50x2,10m och ligger i ena ytterhörnet av huset. Ytterväggarna i huset är ytterpanel-vindpapp-isolering-isolering-OSB-gips. (dvs ingen plast!)
Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet, stryka med tätskikt ordentligt, extra noga med alla genomföringar, därefter kakla.
Golvet är golvspån på cc30-regel, lägger på el-golvvärme som är ok dirket på brännbart (T2Blå-10) som spacklas in ordentlig. På med tätskikt och en snygg klinker. Kommer återigen lägga mycket krut på golvbrunnen och andra genomföringar.
Handen på hjärtat eller bara spontant, kommer vi få problem?
Nej, troligtvis inte, men du skriver "Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet". Har ni inte byggt det än?
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.
Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.
Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Vi har byggt 2 badrum med behöriga firmor det senaste året, båda hyar havt OSB. Jag tror inte försäkringsbolagen kommer kunna hävda detta som icke fackmannamässigt. DÄREMOT finns nog stor sannorlikhet att försäkringsbolag kommer ta bort badrum ur villförsäkringar i sin helhet snart då det slarvas FENOMENALT av behöriga firmor.ACME skrev:Nej, troligtvis inte, men du skriver "Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet". Har ni inte byggt det än?
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.
Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
Snart är det inte längre ok att renovera badrum Jag skall renovera. Befintliga väggar är reglade väggar med råspånt. De nya väggarna skall reglas med cc 30 och 75 mm reglar. Jag vill öka på hållfastheten för möbler osv som skall hänga på väggen. Nu är ju varken osb eller plyfa godkännt (efter 1/7). Är råspont ok eller hur får man göra enligt de nya reglerna.ACME skrev:
Förklaringen jag har fått är att plastpluggen inte står emot den skärande kraften hos en härdad träskruv (dvs 90% av alla skruvar som säljs/ används) och därmed skär gängorna till viss del in i plasten istället för att pressa isär den. Nylonpluggen står emot "snittet" och pressas isär.Heavy skrev:
"Byggaren" har i en annan tråd också beskrivit "kalldragning";
imported_Byggaren skrev:Därtill finns risken för kalldragning i plasten för plastplugg (men ej nylonplugg) om det är en plugg av mindre nogräknat kvalitetsfabrikat. Dvs. att skruven tänjer ut plasten under belastning axiellt = utdragskraft. Och pluggen kan mycket väl sitta kvar i hålet när skruven är helt utdragen. (Det är bl.a. av den anledningen som plastplugg inte får användas för uppsättning av undertak i utrymningsväg och det har i sin tur inget att göra med att folk ska ut ur lokalen vid en nödsituation, utan att brandpersonal m.fl. ska in utan att riskera få det i skallen.)
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Vi har haft kontakt med säkerligen 1000 företag i regionen och diskutera t badrum o fått offerter. Alla BKR behöriga - INGEN vill bygga utan osb bakom.ACME skrev:
De anser att det i så fall inte går att sätta en ny krok utan att det går sönder. OSBn sittrer ju på träbjälklag och tätskikt imellan så jag ser int eheller problemet. De flesta säker att detta är ok enligt branchreglerna....hur kommer detta sig?