Så har det blivit dags att ta tag i badrummet i lilla sommartorpet!

Försöker läsa på om hur man ska/bör göra och tänkte få en eller flera åsikter om våra planer...

Våtutrymmet är 1,50x2,10m och ligger i ena ytterhörnet av huset. Ytterväggarna i huset är ytterpanel-vindpapp-isolering-isolering-OSB-gips. (dvs ingen plast!)

Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet, stryka med tätskikt ordentligt, extra noga med alla genomföringar, därefter kakla.
Golvet är golvspån på cc30-regel, lägger på el-golvvärme som är ok dirket på brännbart (T2Blå-10) som spacklas in ordentlig. På med tätskikt och en snygg klinker. Kommer återigen lägga mycket krut på golvbrunnen och andra genomföringar.

Handen på hjärtat eller bara spontant, kommer vi få problem?
 
P
Nej, troligtvis inte, men du skriver "Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet". Har ni inte byggt det än?
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.

Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
 
Jo, det är byggt, dock är innerväggarna bara enklade än så länge, och det är ut från badrummet. (Ville försöka hålla nere på textmängden och inte glida iväg för mycket!!)

Tack för tipsen!
 
P
Ok.
Se till att använda ett tätskikt som uppfyller dom nya kraven också. Personligen föredrar jag dukmodellen som, i mitt tycke, är både lätt att sätta och snabbt monterad.
 
Borde vi limma på ett golvgips oxå? Vet att det råder delade meningar i den frågan...
 
ACME skrev:
Nej, troligtvis inte, men du skriver "Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet". Har ni inte byggt det än?
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.

Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
Vi har byggt 2 badrum med behöriga firmor det senaste året, båda hyar havt OSB. Jag tror inte försäkringsbolagen kommer kunna hävda detta som icke fackmannamässigt. DÄREMOT finns nog stor sannorlikhet att försäkringsbolag kommer ta bort badrum ur villförsäkringar i sin helhet snart då det slarvas FENOMENALT av behöriga firmor.
 
P
Åsa76 skrev:
Vi har byggt 2 badrum med behöriga firmor det senaste året, båda hyar havt OSB. Jag tror inte försäkringsbolagen kommer kunna hävda detta som icke fackmannamässigt.
Det är inte fackmannamässigt iom att det inte följer branschreglerna, vilka får anses vara branschpraxis.
 
P
Frebor02 skrev:
Borde vi limma på ett golvgips oxå? Vet att det råder delade meningar i den frågan...
Ingen golvgips om du frågar mig. Spackla 12 mm vid brunnen (15 mm om du har golvvärme) plus tillkommande för golvfallet.
 
ACME, varför ska man använda nylonplugg och inte "vanlig" plugg?
 
Om vi inte har golvgips utan bara spacklar på spånet, blir det tillräckligt "dött" i denna nybyggda trästuga?
 
...och, är det rätt uppfattat att vi primar både spånskivan på golvet, samt golvspacklet innan vi tätskitktar?
 
ACME skrev:
Det är inte fackmannamässigt iom att det inte följer branschreglerna, vilka får anses vara branschpraxis.
Snart är det inte längre ok att renovera badrum Jag skall renovera. Befintliga väggar är reglade väggar med råspånt. De nya väggarna skall reglas med cc 30 och 75 mm reglar. Jag vill öka på hållfastheten för möbler osv som skall hänga på väggen. Nu är ju varken osb eller plyfa godkännt (efter 1/7). Är råspont ok eller hur får man göra enligt de nya reglerna.
 
P
Heavy skrev:
ACME, varför ska man använda nylonplugg och inte "vanlig" plugg?
Förklaringen jag har fått är att plastpluggen inte står emot den skärande kraften hos en härdad träskruv (dvs 90% av alla skruvar som säljs/ används) och därmed skär gängorna till viss del in i plasten istället för att pressa isär den. Nylonpluggen står emot "snittet" och pressas isär.

"Byggaren" har i en annan tråd också beskrivit "kalldragning";
imported_Byggaren skrev:
Därtill finns risken för kalldragning i plasten för plastplugg (men ej nylonplugg) om det är en plugg av mindre nogräknat kvalitetsfabrikat. Dvs. att skruven tänjer ut plasten under belastning axiellt = utdragskraft. Och pluggen kan mycket väl sitta kvar i hålet när skruven är helt utdragen. (Det är bl.a. av den anledningen som plastplugg inte får användas för uppsättning av undertak i utrymningsväg och det har i sin tur inget att göra med att folk ska ut ur lokalen vid en nödsituation, utan att brandpersonal m.fl. ska in utan att riskera få det i skallen.)
 
P
Daniel39 skrev:
Nu är ju varken osb eller plyfa godkännt (efter 1/7). Är råspont ok eller hur får man göra enligt de nya reglerna.
Nej, varken råspont eller träbaserade skivor är ok enligt BKR, bara kortlingar bakom skivmaterialet.
 
ACME skrev:
Det är inte fackmannamässigt iom att det inte följer branschreglerna, vilka får anses vara branschpraxis.
Vi har haft kontakt med säkerligen 1000 företag i regionen och diskutera t badrum o fått offerter. Alla BKR behöriga - INGEN vill bygga utan osb bakom.

De anser att det i så fall inte går att sätta en ny krok utan att det går sönder. OSBn sittrer ju på träbjälklag och tätskikt imellan så jag ser int eheller problemet. De flesta säker att detta är ok enligt branchreglerna....hur kommer detta sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.