Rent gissande men jag tror att det är "överdelen" av duschen och sen ska det vara en montagebit som sätts fast på blandaren. Har dock ingen aning om hur man ska fixa det annat än att gå till en med svarv och få en bit tillsvarvad. Antagligen sitter duschen fast uppe vid silen mot väggen så den hålls neråt och därmed behöver anslutningen i princip bara vara ett rör med rätt diameter och gänga som passar i din blandare.
Det där är duschstången som ska sitta fast i blandaren. Men jag hittade en löstagbar del på blandaren som passar mot denna och det är gängat på andra sidan. Kan jag möjligtvis ha sån tur att det är någon sorts standardanslutning? Själva mässingsanslutningen är 1 cm i diameter.
De flesta blandare har väl iofs likadan anslutning, känns som att det borde finnas en koppling för att få ihop dem?
Jag har blandaren men den är sned och säljaren vägrar ta tillbaka den (har gått lång tid). Har inte lust att köpa en ny takdusch för över 3000:- bara för att blandaren är sned.
Mellankopplingen behöver ju bara vara några cm.
Mellankopplingen behöver ju bara vara några cm.
Jag har för mig att det är något liknande på min ja. Enklast är ju bara att prova, går det att gänga ända in till o-ringen så är kopplingen passande. Problemet är väl att du har R06 och på min FMM var det R15, dessutom utvändig gäng. Dock är just den biten enkelt löst med en övergång men tycker din verkar väldigt späd om den bara är 10mm som du säger.
Väldigt dålig bild, nästan omöjligt att fota detta då det blänker överallt. Men som (ev) synes så är ena "armen" skev, inte ditsatt/svetsad rakt, därför blir hela blandaren sned när den monteras, och takduschen hamnar bortåt en decimeter vid sidan av.
Detta vägrar säljaren ta tillbaka blandaren för då han menar att jag kan ha gjort det efter att ha fått blandaren...
Detta vägrar säljaren ta tillbaka blandaren för då han menar att jag kan ha gjort det efter att ha fått blandaren...
Hmm verkar ju skumt. Om blandaren är värdelös har du ju iofs inga problem med att försöka rätta den i skruvstädet 
Reklamerade du den inom 1år ska det räcka tycker man. Fortfarande tycker jag anslutningen till takduschen är väldigt smal, mitt rör upp är 18 mm, inte för att det behövs men det ska ju komma minst 12l/minut iaf.
Reklamerade du den inom 1år ska det räcka tycker man. Fortfarande tycker jag anslutningen till takduschen är väldigt smal, mitt rör upp är 18 mm, inte för att det behövs men det ska ju komma minst 12l/minut iaf.
Har redan försökt och det är omöjligt att vrida den på nåt sätt utan att förstöra den.
Den har inte reklamerats inom ett år utan lite mer än så, men det är väl 2 års reklamationsrätt enligt konsumentverket, för ursprungliga fel. Nu bryr sig inte företaget ens om att svara så det spelar ju ingen roll ändå.
Den har inte reklamerats inom ett år utan lite mer än så, men det är väl 2 års reklamationsrätt enligt konsumentverket, för ursprungliga fel. Nu bryr sig inte företaget ens om att svara så det spelar ju ingen roll ändå.
Sen vill du ha den på plats innan ARN osv gjort sitt såklart antar jag.
Du får köpa en blandare med anslutning uppåt och sen köpa en övergång till din takdusch. Tex en krom muff och en D-nippel. Du finner detta på Rinkabyrör under Förkromade rör och delar/Förkromade kopplingsdetaljer/Förkromade metalldelar Tyvärr leder detta till att du får en rund bit innan du får din fyrkantprofil till duschen. Kontrollera också vilken anslutning till duschen som den blandare du har/köper.
Använd kitt & lin för att få det tätt utom där du har oringen där bör det vara tätt ändå.
Du får köpa en blandare med anslutning uppåt och sen köpa en övergång till din takdusch. Tex en krom muff och en D-nippel. Du finner detta på Rinkabyrör under Förkromade rör och delar/Förkromade kopplingsdetaljer/Förkromade metalldelar Tyvärr leder detta till att du får en rund bit innan du får din fyrkantprofil till duschen. Kontrollera också vilken anslutning till duschen som den blandare du har/köper.
Använd kitt & lin för att få det tätt utom där du har oringen där bör det vara tätt ändå.
Okej. Får snacka med svågern om detta, han är ju ändå rörmokare. Tackar för hjälpen.


