4 981 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Ifö Sign installationssystem för väggtoa
Jag ska installera en vägghängd Ifö Sign toa och har skaffat deras modul för toaupphängningen. Inbyggnadsväggen blir 2 meter bred, 110 hög och går längs hela ena sidan av badrummet. Jag funderar på att använda Ifö Sign Installationssystem för att bygga väggen (alu-profiler). Är det någon som har erfarenhet av dessa? Finns det bättre/billigare alternativ? Väggen byggs på den våta sidan så jag antar att träreglar är uteslutet?
http://www.ifo.se/?id=129&prodID=21486
http://www.ifo.se/?id=129&prodID=21486
Vi satte in en sådan. Det blev bra. Reglade upp med stålreglar och "limmade" fast stålskena på golvet. Då man har tätskikt "bakom" så vill - eller får - man ju int egöra hål i golvet. Det funkade bra. Sen dsatte vi osb plus våtrumsskiva på väggen. Vet att osb inte är godkänt men det bidrog med en del "stadga". Väggen blev stum o bra......
Det låter ju som en bra lösning. Om tolkar dig rätt Åsa så har ni fixat egna stålreglar och inte använt Ifös alu-profiler?
Jag snackade med min rörkille idag och han sa att han aldrig sett någon använda Ifös alu-profiler. De flesta kör med vanliga träreglar, även på den"våta" sidan. Det ska väl mycket till för att det ska hända något med dem, och skulle de bli fuktiga så stannar ju problemet i badrummet i alla fall. Det samma gäller väl OSB-skivan.
Jag snackade med min rörkille idag och han sa att han aldrig sett någon använda Ifös alu-profiler. De flesta kör med vanliga träreglar, även på den"våta" sidan. Det ska väl mycket till för att det ska hända något med dem, och skulle de bli fuktiga så stannar ju problemet i badrummet i alla fall. Det samma gäller väl OSB-skivan.
Du skulle ju kunna bygga hela kalaset i LUX-element. Utan alu eller stålprofiler (förutom fixturen till toan förstås). LUX-skivorna är dyrare än knark men kanske inte så dyra som aluprofiler. Luxkonstruktionen byggs innanför tätskiktet (kakla klart väggar och golv först) och okänslig för fukt. Vattensäkert, stabilt, enkelt men lite dyrt.
Vad är minsta tjocklek för LUX-elementen om man ska använda dem "självbärande" utan reglar? Jag vill inte att lådan ska bygga mer ut i rummet än 20 cm inkl kakel (plats är det ont om...)? Lådan ska rymma ett 110 avlopp med krök.
Törs inte riktigt svara på detta, ring kgcverktyg.se och fråga, dom har koll på detta.
Jag är ingen expert på lux men det är iprincip fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med dessa skivor.
Jag gissar att den kostnadsmedvetne bygger denna låda i 20-30mm skivor och sedan stagar du upp lådan med stag av lux-skivor innuti. Inga skruvar används, allt limmas.
Kolla här: http://www.mugglo.net/badrum/ från bild 3434 och framåt, där finns lite lux-relaterade bilder. Min låda är 28cm djup men det går nog att snåla in lite på byggdjupet om man vill, jättemycket luft runt fixturen har jag dock inte. Jag har också använt 30mm skivor.
Jag är ingen expert på lux men det är iprincip fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med dessa skivor.
Jag gissar att den kostnadsmedvetne bygger denna låda i 20-30mm skivor och sedan stagar du upp lådan med stag av lux-skivor innuti. Inga skruvar används, allt limmas.
Kolla här: http://www.mugglo.net/badrum/ från bild 3434 och framåt, där finns lite lux-relaterade bilder. Min låda är 28cm djup men det går nog att snåla in lite på byggdjupet om man vill, jättemycket luft runt fixturen har jag dock inte. Jag har också använt 30mm skivor.
Tack för tipsen Mathias! Bilderna var bra. Där fick man lite idéer till förankring av fixturen också.
Jag var och klämde på LUX-element i byggvaruhuset igår och det skulle nog funka bra. De rekommenderade minst 30mm-skivor för att bygga en 2 metersvägg med. Kostar 688:- för 60x250. Man får nog räkna med ca 500 spänn för speciallim också. Jag landar därmed på ca 1800:- för väggen vilket är ganska exakt vad Ifös alu-profiler skulle kosta, men där tillkommer en våtskiva också. Dessutom är det minst 3 veckors leveranstid på Ifö-prylarna den här tiden på året. LUX-element kan jag åka och hämta nu.
Jag var och klämde på LUX-element i byggvaruhuset igår och det skulle nog funka bra. De rekommenderade minst 30mm-skivor för att bygga en 2 metersvägg med. Kostar 688:- för 60x250. Man får nog räkna med ca 500 spänn för speciallim också. Jag landar därmed på ca 1800:- för väggen vilket är ganska exakt vad Ifös alu-profiler skulle kosta, men där tillkommer en våtskiva också. Dessutom är det minst 3 veckors leveranstid på Ifö-prylarna den här tiden på året. LUX-element kan jag åka och hämta nu.
Ok, 30mm skiva är kanske lämpligt. Se till att staga med extra bitar invändigt. Om skivorna är dyra som knark så är limmet om möjligt ännu dyrare. Jag undrar vad det egentligen är för skillnad på detta lim och PL400.....
Det viktigaste av allt är, tycker jag, att du gör badrummet helt klart med tätskikt och kakel innan du bygger denna konstruktion. Allt detta ska ligga helt innanför tätskiktet.
Vad gäller infästningen av toafixturen: Jag har reglar bakom skenorna för t-bult, det tror jag är bra. Tänk också på att inte förankra fixturen i golvet. Jag vet inte riktigt hur fixturen du har ser ut men det är helt onödigt och dumt att förankra nedåt genom tätskiktet. Se till att fixera i väggen uppe och nere istället.
Till sist: Kan du inte handla via någon av nätbutikerna och få tag i Ifö prylarna snabbare? Sigro.se, rinkabyror.se, byggbo.se?
Det viktigaste av allt är, tycker jag, att du gör badrummet helt klart med tätskikt och kakel innan du bygger denna konstruktion. Allt detta ska ligga helt innanför tätskiktet.
Vad gäller infästningen av toafixturen: Jag har reglar bakom skenorna för t-bult, det tror jag är bra. Tänk också på att inte förankra fixturen i golvet. Jag vet inte riktigt hur fixturen du har ser ut men det är helt onödigt och dumt att förankra nedåt genom tätskiktet. Se till att fixera i väggen uppe och nere istället.
Till sist: Kan du inte handla via någon av nätbutikerna och få tag i Ifö prylarna snabbare? Sigro.se, rinkabyror.se, byggbo.se?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Funkar det att limma på våtrumsmatta också?
Jodå, badrummet är helt kaklat och klart. Jag har fått dit fixturen nu också. Det är en likadan som din, dvs den gamla modellen. Jag köpte den till en likadan inbyggnadstoa 2002, men hantverkaren som hjälpte mig då ratade fixturen och byggde upp med träreglar istället...Det viktigaste av allt är, tycker jag, att du gör badrummet helt klart med tätskikt och kakel innan du bygger denna konstruktion. Allt detta ska ligga helt innanför tätskiktet.
Vad gäller infästningen av toafixturen: Jag har reglar bakom skenorna för t-bult, det tror jag är bra. Tänk också på att inte förankra fixturen i golvet. Jag vet inte riktigt hur fixturen du har ser ut men det är helt onödigt och dumt att förankra nedåt genom tätskiktet. Se till att fixera i väggen uppe och nere istället.
Jag orkade inte vänta 4 veckor på att få hem Ifös skenor så jag gjorde egna. Köpte en stålskena för 100 spänn och gjorde skåror i den med vinkelslip. Blev bra faktiskt. Satte dock inte extra reglar bakom som du gjorde. Det skulle bygga ut för mycket. Men det känns väldigt stabilt ändå. Och jag har inte borrat i golvet
Jag har inte kollat om man kan få hem Ifös prylar snabbare via nätbutik. Men just Ifös installationssystem verkar inte handlarna ha på lager.
Klicka här för att svara