som sagt, tätskiktet torkar riktigt långsamt..:confused:
jag använder maxit serpo 554, har lagt 3:e lagret och nu efter 13 timmar har det inte torkat sig på vissa ställe nästan hälften är dammtorr och hälften inte.. mest golvet som inte är tillräckligt torr.. vad kan det bero på att det inte torkar som det ska? enligt anvisning ska det kunna läggas en till lagret efter 4 timmar men igår mellan 2:a och 3:e fick jag vänta ca 12 timmar så kunde jag lägga 3:e.. verkar som ju fler lager desto långsammare torkar det.. tänkte börja kakla idag men det verkar som det inte blir så.. som sagt vad kan det bero på att det inte torkar som det ska? :confused::confused: någon?

För hög luftfuktighet antagligen. Har du hyfsad ventilation?

För övrigt, du är medveten om att Serpo 554 inte är godkänt enligt de nya reglerna om inte konstruktionen under klarar ett tätskikt med så pass lågt ångmotstånd? Alltså murverk, betong eller liknande. Inte skivmaterial på reglar alltså.

hmm, jag har öppet fönster i toa och andra rum har öppet fönster så det blir korsdrag hela tiden..

alltså är serpo 554 inte godkänt? jag har puts bakom inte skivmaterial på reglar.. du skriver lite för tungt så jag har lite svårt att fatta vad du menar.. :s

Då förstår jag inte varför det inte torkar.

Serpo 554 är bara godkänt om materialet under klarar ett så pass ånggenomsläppligt tätskikt. Har du putsad mur bakom och betong i golvet så ska det generellt gå bra. Med träbjälklag och skivväggar är det inte okej.

ja, precis jag förstår inte heller varför det inte torkar.. nu är det dammtorrt men det är klibbigt kvar, så lika bra låta det torka det tredubbla tiden, enligt anvisning ska det plansättning efter 12 tim men nu snart 24 tim, bara dammtorr men lite klibb under så det blir nog 36 tim.. det skall vara snustorrt för jag hade tänkt först kakla på väggen..så jag inte vill stå på golvet som inte är 100% torrt..

Du behöver täcka golvet för att inte trampa sönder tätskiktet när du sätter väggarna. I så fall, använd helst mjölkpapp eller liknande med vaxig yta, annars har täckmaterialet en tendens att klibba fast även i torrt tätskikt.

Eller lägg en byggplast under. Mitt vaxpapper delade sig :( tog en stund att få det ur tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.