Hej
Ni glömmer att påpeka att det INTE är godkänt med vanlig golvspån och flytspackling (förutom då med Ardex och P3 primer, armering och K75 flytspackel) det måste vara en golvspånskiva för våtrum (kommer inte ihåg vad den heter, vt313 eller nått åt det hållet)

Nicklas

P
Jo, vanligt golvspån är godkänt, men V313/P5 rekommenderas.

ACME skrev:
Nej, troligtvis inte, men du skriver "Planen är köra OSB och gipsväggar även i våtutrymmet". Har ni inte byggt det än?
I så fall är det väl en god idé att skippa OSB'n så slipper ni riskera onödigt tjafs med ert försäkringsbolag OM olyckan skulle vara framme.

Hursomhelst, så se till att lägga lite krut på infästningar också.
- Kortling där det ska skruvas.
- Borra igenom kaklet och gipsen och in i, men inte igenom, kortlingen.
- Mosa i silikon.
- Tryck i en nylonplugg ("aldrig" gula, röda, blåa eller bruna plastplugg, oavsett utrymme).
- Mosa i mer silikon i pluggen.
- Skruva.
Kanske en korkad fråga, men måste man använda plugg?
Skruven går ju in i kortlingen.

Nej, ingen plugg om man har trä att skruva i.

P
Är du 100 på det?
Jag har hört från två relativt säkra källor att BKR vill ha plugg även i träkortling/regel. Anledningen skulle vara att fukten annars kan följa skruven in i virket.

Långsökt? Ja, men det vore inte det första....

Inte 100, men 99,9. Det låter helt orimligt, skruven tätas mot silikon i båda fallen, så jag kan inte se att det vore någon skillnad alls. Dessutom står det ju inte ett pip om detta i branschreglerna. Men jag ska höra med BKR för säkerhets skull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.