Det låter som en bra idé! Jag googlade på röd industrigrund för att försöka hitta vart man kan köpa det, men det gick inte så bra...
Finns sådan färg på typ k-rauta eller byggmax? Har du möjligtvis ett produktnamn? :)

Nu fick jag svar från Maxit, de rekommenderar Jotun Muki Z 2001 eller International NQA 805/806
Var inne på Jotuns hemsida och det ska tydligen finnas på Järnia. Någon som vet hur de ligger ungefär i pris?

Verkar vara nåt liknande färg som den jag menar. Järnia vet säkert vad den kostar ;) Gissar på ett par hundra som "vanligt".

Jag kan inte bestämma mig för hur "regelrätt" jag ska göra detta!

Eftersom det är lite speciellt med stålplattan så blir det antagligen problem med försäkringsbolag om det skulle hända något. Har ju fått bekräftat från Maxit att det ska fungera om jag målar med rostskyddsfärg, men då måste jag använda deras Z-line system och det har jag läst mycket illa om, så är inte så sugen på det.
Jag kan använda ett annat tätningssystem som t.ex. LIP, men eftersom jag inte har pratat med dem så har jag inget att komma med om det skulle bli problem...
Då återstår det att använda ett bra tätmembran och primer som inte är godkänt. Detta är ju trots allt en tvättstuga, där allt avlopp är fast monterat rakt ner i brunnen..

Vad tycker ni?

Risken för fuktskada är liten så som jag ser det. Någon gång kanske man spolar av golvet men det är ju också allt. Någon form av rostskydd som grund är ju bra sen är det väl bara att köra på. Egentligen behövs ju bara tätskikt runt brunnen (som du tidigare sagt) då stålskivan troligen är ganska tät.

FSK bolaget har nog inga större invändningar skulle jag tro, det är ju inget badrum och heller inga stora kostnader.

LIP är trevliga att ringa så gör det om du vill få alternativ.

Jag tycker som du, så då får det bli bra gjort men inte nödvändigtvis "regelriktigt". Jag målar först golvet med rostskyddsfärg, lägger på primer (Maxit sa att jag skulle använda outspädd, undra om detta även gäller andra fabrikat?), kompletterar fallet lite med flytspackel och sedan tätskikt. Hur låter detta?

Har rivit upp lite av plastmattan och konstaterat att golvbrunnen är i gjutjärn, men hittar inte några skruvar. Någon som vet hur man får bort det?

Låter som det blir bra de där. Bara att verkställa ;)

Den är nog igjuten dvs sitter där den sitter tills du slår väck den.

Det blir lite ryckigt med jobb, vi har nyligen köpt huset så vi bor i lägenhet i veckorna och huset på helgerna... Nästa helg ska jag börja med att koppla bort vattnet så att vi kan ta ut tvättmaskin och blandare. Nästa steg blir att ta bort hela mattan och se hur man får bort golvbrunnen.

Appropå nästa projekt, nu kommer vattnet in i 22 resp. 16 mm rör. Dessa båda vill jag förminska ner till 15 mm. Förminskning 22 till 15 har jag hittat, men inte 16 till 15?

16 är gammal dimension och det finns nästan inget som passar på dessa rör. Jag hade 16 på varmvattnet i kåken innan jag bytte.

Men det måste väl gå att få tag på en övergångsnippel? Annars vet jag inte vad jag gör...

Upptäckte förresten även att golvet är spikrakt, inte ett dugg fall där inne.
På ena kanten kommer vedpanna och bergvärmepanna stå kvar, min tanke var att lägge klinker så nära dem som möjligt för att sedan komplettera med fler plattor i framtiden när man flyttar på pannorna.

Frågan är om jag även ska "fuska" med fallet eftersom jag annars kommer att få bakfall bakom pannorna, eller om man ska bygga upp en vall mot pannorna och hoppas på att man inte får fukt där bakom?

Rummet är ca 6 m2, och pannorna tar nog upp 1,5 m2 och sedan är det även en inspektionslucka i golvet. Så vi pratar om ca 4 m2 golv... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.