Hej,

Mailade och frågade om de var godkända enligt de nya regler som kommer från halvårsskiftet och fick svaret att det är de.

Mvh Håkan
www.walltorp.net

Hej
instämmer med flera av er andra, en attraktiv lösning på ett renoveringsbehov.

MEN
vid dagens 2008-07-22 kontroll med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) meddelas mig att materialet Fibo-Trespo INTE ÄR GODKÄNT för våtutrymmen i Sverige, varken före eller efter 2008-07-01, så som tillverkaren Huntinit vill göra gällande i sin marknadsföring ! Däremot i Norge.
Allt vad gäller CE, SITAC mfl "referenser" bör alltså sådana tas med en stor nypa salt i prospekt typ det Huntonit producerat för Fibo-Trespo.
Trots försäkringsbolagets (-bolagens) PÅSTÖTNINGAR fortsätter den aggresiva marknadsföringen från både Huntonit och återförsäljaren Bauhaus!
Du får inte ut ett nickel från försäkringsbolaget vid en framtida skada!
Välj traditionellt beklädnadsmaterial och låt fackmannen göra jobbet istället.
Det är det totala konceptet, där huvuddelen och den absolut mest känsliga dvs montaget, åläggs amatören som bolaget också reagerar på.

AKTA ER !
Med anledning av mitt inlägg igår har ytterligare eftersök gjorts med anledning av att denna produkt på ett otillbörligt sätt marknadsförs vilket drabbar den ouppmärksamme konsumenten allvarligt på sikt.

Huntonit/Fibo-Trespo produkten finns omnämnd i tidskriften "Bygg & Fastighet" 8/2008, sid 28.
Vid kontroll med redaktionen är hela den sidan att betrakta som en "pressrelease" från företaget, men utformad i sannolikt syfte att vara ett reportage. Tidskriftens redaktion har inte haft någon teknisk kommentar till dess innehåll inför införandet av texten.

SITAC produktcertifikat (nr 0409/02) som omnämns i prospekt och i utställningsmiljöer hos Bauhaus är inte giltigt. Kontroll med SITAC idag.

Den 15-åriga garantin kan man ju bara gissa omfattningen på. I bästa fall avses troligen enbart själva skivan omonterad (ouppackad).
Högst troligt är det kundens "felaktiga" montage av skivan som man kommer att "slå ned på" vid en ev reklamation.

Med allt detta negativa har annan traditionell beklädnad därför valts, den som Fibo-Trespo vill efterlikna. Sannolikt mest ekonomiskt och mest lungnade i det längre perspektivet även om initialkostnaden är högre.

Hej på er!
Ny på forumet! Vill lägga till en kommentar till denna tråd, jag har pratat med Peo ( eller nåt ) på Huntonit..
Enligt honom så är Fibo-Tresbo inte godkända i Sverige än. Förövrigt en trevlig kille.
Matrialet genomgår just nu en testperiod hos Sitac, beslut väntas innan slutet på Augusti.
Jag för min del hoppas att det blir godkänt, håller på med ett badrum här hemma nu..
Mvh Rutan1

Jag pratade med Länsförsäkringar idag om det var OK med denna skiva - och de säger att den är godkänd hos dem.

Ok nu verkar Fibo-trespo skivan ha blivit godkänd. Nån som hört något annat? Är det någon som hunnit jobba med den. Vore ju en smidig lösning. Även för golv? Vet någon priset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.