Hmm blev rekomenderad av en kakelfirma att behandla sjöstensgolvet med en sjöstens olja. Köpte och behandlade enligt beskrivning, vilket var för med cirkel rörelser med svamp eller trasa och sedan låta torka (inget om att torka bort överflöd, eller efter torka efter en stund).

Resultatet blev delvis som jag ville ha det, stenen blev svartare men oljan stelnade väldigt fort och lämnade spår efter påförandet, det torkade som det var och inte som jag trodde en olja skulle bete sig suga in i ytan och sedan gå att torkas bort, det här blev mer som en lack. sjöstenen påminner nu mer om klinker inte direkt vad jag var ute efter. Blankheten skulle jag kunna leva med men nu framträder spåren efter påläggningen hur tydligt som helst, inte snyggt.....

Hur har ni gjort när ni lagt på sjöstens olja och med vilket resultat

Ngn som har tips om hur få bort oljan som ligger där nu och hur behandla istället som ni är nöjda med. Läste om ngn som gjort ren sjösten med klinker rengöring kan det vara ide?

Tack för råd o hjälp
 
När jag har "oljat" sjösten eller skiffer (vilket man ska göra en gång per år) har jag använt klinkerolja. Jag har då tagit på ett tunt lager och polerat tills det nästan är intorkat. Det har aldrig varit problem.

Jag föreslår att du tar klinkerolja (eller liknande) och spär ut den med lämpligt lösningsmedel 50/50. Därefter hyr du en polermaskin, polerar ordentligt. Förhoppningsvis löser detta upp den gamla stelnade oljan och ger dig ett fint resultat.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.