Hej på er alla,
Jag lägger in ett antal bilder på badrumet som renoveras i sthlm. Enligt de som jag har läst mig till så är detta totalfel. Finns det något proffs som kan uttala sig.

• Dubbla väggskivor och enligt GVK ska hela rummet  var klart innan golv läggs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klämring bottnar inte.jpg
    Skapa konto
  • Rör genom golv får inte förekomma enligt BVK och BBV.jpg
    Skapa konto
  • Tätskikt och försegling saknas i alla hörn.jpg
    Skapa konto
  • tätskikt och försegling saknas över skruv.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
OK. Här kommer lite kommentarer. (Har en våtrumsbehörig i mitt bolag)
Uppifrån och ner:
Det ser lite skumt ut, men det kan vara så att det ska på dubbla skivor. Om det är våtrumsskivorna som sitter där nu så är det underligt. De är tillverkade för cc 60 eller cc 30 (90 cm skivor) och sitter vertikalt monterat på reglarna.
Jag ser heller inte någon gummimanchett. Den borde synas under klämringen.
Då ni gick igenom badrumsrenoveringen borde ni talat om hur rören skulle gå. Ibland är det mycket svårt att flytta rör och om kunden inte vill betala extra för det arbetet så är det ibland att "gilla läget". Men som du skriver det ska inte gå någora genomföringar genom golvet. I kvalitetsdokumentet kommer det då att stå att ett undantag har gjorts på kunds begäran.
Jag har inte varit på plats och sett hur plastmatta läggs, men ska det vara kakel på väggen så tycker jag att våtspärr skulle sitta först. Det finns säkert någon på forumet som kan plastmattor och kan kommentera de sista bilderna.

Det har inte varit någon genomgång med hur rör skall vara och det finns eller ska man säga fanns möjlighet att "knuffa" in rör bakom vägg.
Jag är mycket förvånad att det inte sitter en våtspärr över golv och väggar innan matta kom på plats.
Vad jag kan se så sitter det inte någon våttspärr på golvet och det ska det väll göra för att vara godkänt??

Redigerat:
"Vad jag kan se så sitter det inte någon våttspärr på golvet och det ska det väll göra för att vara godkänt??"

Åh herre jävlar... Du har ju bilder på våtspärren på golvet!!
Ska det vara matta eller kakel på väggarna?
Sen tror jag ärligt talat inte att klämringen kommer längre ner.

Så det behöver inte vara något under mattan. Tittar man på videon som finns på GVK´s hemsida så har de en våtspärr under mattan. Förlåt om jag blandar ihop vad saker heter 1337.
Det ska väll vara en försegling över alla typer av skarvar under mattan och sedan våtspärr?
På väggar ska det bli kakel.

Redigerat:
Nej, dte behöver inte vara något under mattan då mattan är tätskiktet och sedan även ytskiktet. Allt som krävs av underlaget är att det är fall (gärna åt rätt håll) samt att det bör vara slätt. Vart på GVK's hemsida hittar du att de har en våtspärr under mattan? Tätskiktet för väggen behöver inte monteras innan mattan är på plats.

Helt ärligt ska du sluta tro att alla hantverkare försöker blåsa dig. Vad jag kan se så har du våtrumsgips, troligtvis primad på väggarna.
Okej att den kil formade skivan ser ut som fan och den får det åtgärda, men i övrigt så ser det ut som de inte överskrider cc 45 på reglarna någonstans.
1337 har förklarat att mattan är både tätskickt och ytskickt och klämringen är på plats. Ska du ha kakel på väggarna så kommer plattsättaren att montera ett tätskickt på väggarna och göra en försegling mot mattuppviket, jag vet att han skulle kräva att mattan var på plats först ifall han är BKR behörig.
Rörgenomföringarna i golvet (alltså vattenledningarna, ej avlopp) som kommer upp är kanske inte optimalt enligt VVS branschens "säker vatten" men detta är en renovering och ni kanske skulle ha pratat om dessa innan mattan kom på plats. Dock ser det ut att vara vid muggen och ej i "våtzon" så det är kanske inte så mycket att anmärka på. Inget på dessa bilder är något som ser konstigt ut, förutom att gipsningen inte är klar.
MVH

Redigerat:
1337 skrev:
Sen tror jag ärligt talat inte att klämringen kommer längre ner.
Klämringen skall väl hela vägen ner? Så var det i.a.f. på den Purusbrunn jag har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.