Mikael_L skrev:
Dvs måste även alla plattsättare göra några icke godkända badrum i början ... :D
Nej nej, de har ju cert, så de de blir godkända direkt. Kravet på erfarenhet gäller bara gör det självare, plattsättare med cert få göra det utan erfarenhet. Frågan är bara hur man skall göra för att få certet? Får helt enkelt bli teoretiska prov, få ditt cert och sedan ut på marknaden och göra några dåliga badrum. :O

Men det är ingen fara, för FK ersätter ju dessa badrum...

Skulle vara roligt om TS kunde kolla upp första firman på BKR och se om dom finns med där. Återkom gärna efter det.

Svar; Jodå, firman som lade värmekablen och gjorde tätskiktet som lossnade finns med på BKR listan.

Det vi gjorde var att kontakta vårt försäkringsbolag och de skulle följa upp jobbet eftersom firman tydligen även fanns med på försäkringsbolagets lista över rekommenderade plattsättare för renovering av badrum efter försäkringsskador :S

Övrigt upplyste vi vårt försäkringsbolag om att samma firma som förstörde vår badrumsrenovering även nyligen renoverat 120 badrum i en mellanstor stad i Dalarna åt en bostadsrättsförening som försäkringsbolaget hade som kund :O

De blev lite oroade över detta, och det kan man ju lungt förstå.

TB

Hej igen!

Återkommer med lite bilder på vårt färdiga badrum - med fungerande golvvärme och ett korrekt tätskikt från BOSTIK.:D

Saknas fortfarande lite lister i taket och vid fönstret samt mellanväggen mot duschen - blir en vaxad ekskiva med håltagning "hyttventil" med frostat hamrat glas och mässinglister, men dessa åker upp till veckan.

Efter alla "göra om" turer har vi efter 7 månader vårt efterlängtade nya badrum - och vi är jättenöjda idag.

Familjen Svensson

• 2010-02-13 (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-02-13 (5).jpg
    Skapa konto
  • 2010-02-13 (6).jpg
    Skapa konto
  • 2010-02-13.jpg
    Skapa konto
  • 2010-02-13 (11).jpg
    Skapa konto
  • 2010-02-13 (2).jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Det känns som att nya BBV är ett steg närmare ett totalt förbud mot hempuleri när det gäller våtrum. Har för mig att det är branschfolket som står för det största andelen felaktigheter som lett till vattenskador och att det ska finnas dokumentation som styrker detta. Någon som hört talas om det?

3PDIESEL skrev:
Skulle vara roligt om TS kunde kolla upp första firman på BKR och se om dom finns med där. Återkom gärna efter det.

Svar; Jodå, firman som lade värmekablen och gjorde tätskiktet som lossnade finns med på BKR listan.

Det vi gjorde var att kontakta vårt försäkringsbolag och de skulle följa upp jobbet eftersom firman tydligen även fanns med på försäkringsbolagets lista över rekommenderade plattsättare för renovering av badrum efter försäkringsskador :S

Övrigt upplyste vi vårt försäkringsbolag om att samma firma som förstörde vår badrumsrenovering även nyligen renoverat 120 badrum i en mellanstor stad i Dalarna åt en bostadsrättsförening som försäkringsbolaget hade som kund :O

De blev lite oroade över detta, och det kan man ju lungt förstå.

TB
Grattis att ni kom i mål då!!
Blir lätt (?!!?) mörkrädd - ska renovera mitt stora badrum strax och står inför valet att göra själv (stort o jobbigt - men ja ja jag har gjort förut!) eller anlita "proffs"...
Gissar att de som kunde i ert fall heter som du antyder??

MAEN... Fam Svensson - har ni även rapporterat företaget/klåparen till BKR??
- att kolla och se att han saknades rättar/rensar ju inget för framtiden.
Det enda som gäller är förstås - Rapport och Bort ;)

Jag har precis börjat riva mitt badrum, och innan jag satte igång så ringde jag mitt FB och frågade om jag får utföra jobbet själv, fick då prata med en besiktningsman som sa att det får jag om jag utför jobbet fackmannamässigt, och hans erfarenheter var att hemmapulare utför oftast ett bättre jobb än proffsen...

Jag gör vårat badrum nu.
Delar gärna med mig av mina bilder, säger inte att detta är rätt gjort (men hoppas)

Håll till godo.

Mvh Magnus

matta1-1.jpg
matta.jpg
kakel2.jpg
kabel-1.jpg
kabel1.jpg

Ser att du har en dörrpost (bild 2), men det sitter ingen dörrkarm och du har ingen tröskel, för att det skall vara godkännt, så skall tätskiktet sitta minst 2 cm högre än golvbrunnen upp på trösklen. Hur har du tänkt lösa det när du redan satt tätskiktet? Och om du inte tänker ha någon dörr och tröskel, så skall tätskiktet fortsätta vidare ut i nästa rum :)

Funderade kring värmekabeln i där det verkar som om duschen ska vara...varför är det ett så stort område utan värmekabel? Får inte värmekabeln gå närmare brunnen? För man förlorar ju skön värme och upptorking genom detta eller?

petersson79 skrev:
Funderade kring värmekabeln i där det verkar som om duschen ska vara...varför är det ett så stort område utan värmekabel? Får inte värmekabeln gå närmare brunnen? För man förlorar ju skön värme och upptorking genom detta eller?
man brukar lämmna typ 20 cm till golvbrunnen om man skulle behöva hand spackla fallet till golvbrunnen, risk för att skada värmekabeln annars.

Gladh skrev:
Ser att du har en dörrpost (bild 2), men det sitter ingen dörrkarm och du har ingen tröskel, för att det skall vara godkännt, så skall tätskiktet sitta minst 2 cm högre än golvbrunnen upp på trösklen. Hur har du tänkt lösa det när du redan satt tätskiktet? Och om du inte tänker ha någon dörr och tröskel, så skall tätskiktet fortsätta vidare ut i nästa rum :)
Det är en tvättstugan på den bilden, mattan ligger bara där på bilden.
Nu sitter det en karm och tröskel och mattan är upplimmad på tröskeln

Om den skall vara 2cm högre än brunnen så behöver jag ej limma upp den på tröskeln där, för jag har fall på 1cm per meter.
Men har ändå limmat upp den ca 2cm på trösklen.

Golvvärmen ligger inte nära brunnen för att den inte ska torka ur.

Snyggt badrum synd att det drog ut på tiden så men NU kanske det nästan känns värt det ;)

MoparMikke skrev:
Jag har precis börjat riva mitt badrum, och innan jag satte igång så ringde jag mitt FB och frågade om jag får utföra jobbet själv, fick då prata med en besiktningsman som sa att det får jag om jag utför jobbet fackmannamässigt, och hans erfarenheter var att hemmapulare utför oftast ett bättre jobb än proffsen...
Exakt samma bemötande som jag fick av mitt FB.
Enligt deras statistik orsakar inte hemmafixare fler vattenskador än vad proffsen gör. Detta förklarade han med att hemmafixaren är så jäkla rädd för att göra fel, att man istället är nästan för noggrann :-) Man tar liksom inga genvägar i sitt eget badrum.

Mikael_L skrev:
Dvs måste även alla plattsättare göra några icke godkända badrum i början ... :D
Touché!:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.