Har ev ett badrum på gång (tja, eller ett helt hus, beroende på hur man ser det), som är knappt 3 kvm. 2,30 långt, 1,20 brett. Dörr i ena kortsidan, fönster i den andra (ocentrerat, smalt, mot höger långsida, ca 50 cm brett?).

Föreningen står för stambyte (det är ett radhus) i det fall man väljer att renovera badrummet, och det tänker jag göra. I dagsläget finns toa, handfat och dusch utmed vänster långsida. Brunn längst ned mot ytterväggen (stod tidigare ett badkar utmed ytterväggen).

Vid stambytet har jag möjlighet att ändra om helt om jag kan tänka mig kostnaden för att bila upp golvet för flytt av brunn, avlopp, etc. och frågan är nu, hur mycket får man plats med på 3 kvm?

Toa och handfat självklart. Är hemskt sugen på ett badkar (på bortre kortsidan), och kan nog ordna dusch en våning ned. Men skulle det funka med badkar utmed den långvägg där handfat och toa INTE sitter (ett litet, förmodligen sittbadkar), och ha kvar en duschmöjlighet längst ned till vänster?

Jag har svårt att visualisera storleken när jag inte har tillgång till badrummet.

Tacksam för input.

Du har måtten på rummet. Prova att skissa lite. Om du gör det så tror jag att du kommer att komma fram till att allt inte får plats. Badkaret är 60 cm brett. Står det på längden i rummet återstår 60 cm att gå på vilket är smalt. Sitter det ett handfat mitt emot måste man vara lite vig för att komma förbi. Toalettstolen får inte plats mitt emot och ännu mindre dina ben framför densamma.

Jag tror att du kan ha ett litet badkar längs inre kortväggen och handfat och wc längs ena långväggen sedan är det fullt. Vill du ha lite större badkar så kan det stå på längden, men då får inte toaletten plats. Möjligen kan det gå att ha toaletten bredvid badkaret med ryggen mot inre kortväggen. Handfatet i detta fall närmast ingången. Separat duschplats och badkar är nog bara att glömma.

Erik

För några år sedan såg jag ett "ihopfällbart" badkar på villamässan. Lite som kalle anka i husvagnen på julafton.

Det var en ihopfällbar ram med ett kar av någon sorts duk. När det inte användes tryckte man upp det mot väggen. Blev ca. 10cm tjockt.

Ett smalt badkar är ca 70 cm brett. Det skulle ge dig max 50 kvar för en separat dusch. Inte att rekommendera.

Varför inte bre ut badkaret lite istället? Det finns asymmetriska badkar, bredare vid axlarna och smalnar av vid fötterna som är ämnade för mindre utrymmen och skulle passa bra.

Behöver du visaulisera ytan så tänk dig en 120 bred säng som är något längre än standard.

Äsch då vad litet det känns när ni skriver sådär :) Jag har ju sett badrummet i verkligheten, men upplever det inte så litet som en förlängd 120-säng. Nu måste jag gå och mäta upp storleken i min hall (som är 15 kvm, det kommer ju att försvinna i ena hörnet...).

Tack för input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.