Funderade på detta. I och med att träskivor bakom våtrumsskivorna, plyfa/ryssplyfa ej är godkänt måste man ju planera kortlingar eller reglar för infästning av duschstänger, handfat, blandare etc på milimetern.

Undrar således om det är ok att istället för de vanliga 45x70 reglarna tvärställa tex 45x95, 45x120 eller till och med 45x145 reglar och använda dessa för infäsningar. Då slipper man ju planera infästningar på milimetern och skruvhålen bottnar ju om man kör dubbelt gips och inte använder löjligt långa skruvar. Om man limmar och skruvar gipset i dessa borde det heller inte glappa mellan gips och regel ?

Jo, har tänkt samma tanke. Men med det resonemanget så skulle man ju kunna kortla upp hela baksida och vips så har man en vägg av trä som är organisk=förbjuden...

Mitt tips är nog att ta lite större kortling än du behöver, men inte onödigt hög.

Fyller på med en annan fråga: Måste/ska man dra fast gipsen separat i kortlingarna eller skall dom hänga på reglarna tills dess att man skruvar fast ngt i dom?

Såvitt jag förstår är väl problemet inte att det är organiskt utan att borrhålen måste bottna så man kan täta dem med silikon.
Kortlingarna skall väl limmas och skruvas fast i gipset så att det inte blir något glapp mellan kortling och gips där fukt kan tränga ut.

Ericc
J-O skrev:
Funderade på detta. I och med att träskivor bakom våtrumsskivorna, plyfa/ryssplyfa ej är godkänt måste man ju planera kortlingar eller reglar för infästning av duschstänger, handfat, blandare etc på milimetern.

Undrar således om det är ok att istället för de vanliga 45x70 reglarna tvärställa tex 45x95, 45x120 eller till och med 45x145 reglar och använda dessa för infäsningar. Då slipper man ju planera infästningar på milimetern och skruvhålen bottnar ju om man kör dubbelt gips och inte använder löjligt långa skruvar. Om man limmar och skruvar gipset i dessa borde det heller inte glappa mellan gips och regel ?
Det är helt ok och blir ett perfekt resultat.Det som är det absolut viktigast är att allt som skruvas i våtzon har ordentliga kortlingar. Börjar tex en duschstång glappa så är det natti natti.

Redigerat:
Men skulle man då teoretiskt sett kunna ha en 45 tjock träskiva bakom hela gipsen och fortfarande ha det godkänt?
Det måste ju vara en kombination av genomträngning och icke organiskt material, eller?

Ericc
nilofar skrev:
Men skulle man då teoretiskt sett kunna ha en 45 tjock träskiva bakom hela gipsen och fortfarande ha det godkänt?
Det måste ju vara en kombination av genomträngning och icke organiskt material, eller?
Skivor är uteslutet tydligen men frågan om att kortla tätt kom upp på en kurs hos BKR jag var på och det svaret blev nej, kortla med förnuft.

Finns det några problem i att använda tryckt virke till detta ändamålet ?

Enda problemet med tryckt virke är väl att om det blir fuktigt eller om det inte torkat riktigt innan det sätts upp så komma det att lukta illa. Men som sagt jag vet inte hur stor sannolikhet det är att det skulle vara någon fara. Men jag har läst att andra på detta forum avrått folk att använda tryckt virke innomhus

Ok.
Tror inte det blir aktuellt, men kom att tänka på att det säljs tryckta 70x70, har inte sett de måtten som standard bland obehandlat virke, är ju bra dimensioner till reglar/kortlingar för infästningar.

Hur är det med plankväggar i äldre hus? Måste man regla upp dessa och "förstöra" dem innan man sätter upp våtrumsskivorna?

Plankväggar kan vara kvar vid renovering, ska väl tas med som avvikelse på kvalitetsdokumentet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.