Byggahus.se

Pris på badrumsrenovering

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vad är ett rimligt pris på en renovering av ett badrum på 3 kvm?

Har fått tre offerter 60 000kr (arb 50', mtrl ca 10') , 97 000kr (arb 80', mtrl 17') och 110 000 kr (arb 75', mtrl 35').

Alla tre har sagt att arbetet tar 2-3 veckor, hur kan då arbetskostnaden skilja så mycket.

Hur han räknade när han fick material kostnaden till 35' vet jag inte - det som ska ingå är: spackel, tätskikt, fix, fog, silikon, ca 2x1 m rör infällda i väggen (övriga rör sa han att man kunde använda igen), elkablar - övrigt material tillhandahåller jag.

Min uppskattning av priset på materialet var 10'. Är jag helt fel ute?

Är 75-80000 kr normalt pris på arbetet i ett ganska litet badrum?

2. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 17
    Normal arbetstid för att riva ut ett badrum och sen bygga upp det med nya material är typ 80-100tim på ett ungefär.
    Många parametrar styr ju tidsåtgången men över de 100 arbetstimmarna bör man inte kunna hamna.

Räkna på 100tim á 500:- = 50000:-

Känns ju som att de andra två inte räknat på samma saker som den första.

Eller så har de så mycket jobb så de vill inte ha jobbet...
    Räknar de och lämnar ett högt pris för att slippa jobbet men ändå lämna en offert.
    Får de jobbet tjänar de rejält bra med pengar på det och då kan de tänka sig att jobba mycket övertid för att få ihop det i slutänden.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Priset varierar stort beroende på vad som läggs i ordet renovering. Vi har ett badrum på drygt 3 kvadrat och har under relativt lång tid plockat in offerter och funderat över renoveringen. De offerter vi fått ligger mellan 80000 och 110000 men då är det baserat på en totalrenovering inklusive allt material förutom kakel/klinker. Exempel på material som ingår är reglar, skivor, fix, fog, flytspackel, tätskikt, golvvärme, spotlights, jordfelsbrytare (hela centralen), vvs (ej blandare).
    Exempel på material som ej ingår är kakel, klinker, badrumsmöbler och porslin, duschvägg, blandare.

Vårat badrum har inte tidigare varit kaklat, det är cc60 på alla reglar och vi skall inte behålla något befintligt. Det innebär givetvis att priset på renoveringen blir högre.

Vi fick in ett par offerter redan hösten 2008. Av olika anledningar valde vi att skjuta på hela arbetet och la offerterna åt sidan. Det vi kan se nu, när ROT-avdraget finns, är det finns en generell prisökning på minst 10%. Tvivlar på att material och omkostnader ökat såpass mycket på ett år ;)

MVH,
    Tobias

Redigerat 12 feb 2010 12:12