Opps jag tror att jag gjort en riktig groda,:(.
I mitt nya badrum så skulle jag skära till gummimanchetten(med tillhörande kniv) till purus golvbrunn och tillhörande klämring.
Nu visar det sig att manchetten har svårt att räcka ner till där klämringen ska trycka till manchetten och låsa.
Nu undrar jag om man måste lägga ny manchett och då knacka upp 4 plattor med risk att skada ytskiktet eller kan man höja upp golvbrunnen med någon form av förhöjningsring så att manchetten räcker till.

Detta misstag måste någon gjort före mig, så jag är riktigt tacksam om någon kan ge mig ett tips på hur jag ska lösa problemet.

Nicklas

T
Förstår inte riktigt vad du menar, eftersom du redan har lagt plattor. Märkte du inte att något var fel när du skar till hålet vid tätskiktningen??

Dessutom så är det ju omöjligt att misslyckas med Purus speciella kniv till brunnsmanschetten, i så fall måste flytet ligga för högt i jämförelse med brunnskanten........och det är inte bra!

Ericc
Lägg ut en bild, jag tvivlar också på att du har misslyckats med tanke på att du använt puruskniven om det i övrigt är gjort enligt monteringsanvisningen. Manschetten ska inte runt och inte under utan klämmas i sidan på klämringen/brunnen.

Redigerat:
emmanicke skrev:
Nu undrar jag om man måste lägga ny manchett och då knacka upp 4 plattor med risk att skada ytskiktet
Äh? Har du lagt klinkern innan du skar till och tryckte i klämringen? Mindre bra av uppenbar anledning.

Hur länge sedan är det som du satte klinkern? Är det mindre än 1-2 dygn och det inte är plattor som suger allt för myclet så har inte fixet hunnit härda helt än och då går det att ta loss plattor utan att skada tätskiktet.

Sen är det bara att dra loss manschetten och göra om (om det nu är rollat tätskikt så att det går att lappa).

Men som någon föreslog, lägg upp en bild så är det lättare att se om det verkligen är fel.

Ska se om jag ordnar en bild ikväll, men jag satte ditt klinker för 2 år sedan så klinkerna lär ju sitta bra, det som hände var vid rengöring av brunnen så såg jag att gummiduken glidit upp och låg alltså på klämringen.

Jag jämförde de bilder jag tog när jag gjorde toaletten mot hur det ser ut idag och med blotta ögat så ser det ut som om manchetten har glidit lite över mot ena kanten precis som om hela golvet rört sig.

nej det hela är mycket märkligt, för jag har haft mycket kunnigt folk som kollade mitt arbete innan det sattes igen och en som var här i kväll sa att han kunde inte förstå att manchetten blivit för liten.

Så frågan kvarstår hur kan jag göra så att manchetten når ner till klämringen eller tvärt om.

detta kunde slutat illa om jag inte upptäckt detta, jag har mätt och troligtvis har golvvärmen tagit upp den eventuella vattenmängd som kommit mellan manchetten och brunnen för det fanns ingen fukt.
Det blir att ringa en röris under morgondagen.

emmanicke skrev:
Ska se om jag ordnar en bild ikväll, men jag satte ditt klinker för 2 år sedan så klinkerna lär ju sitta bra, det som hände var vid rengöring av brunnen så såg jag att gummiduken glidit upp och låg alltså på klämringen.

Jag jämförde de bilder jag tog när jag gjorde toaletten mot hur det ser ut idag och med blotta ögat så ser det ut som om manchetten har glidit lite över mot ena kanten precis som om hela golvet rört sig.

nej det hela är mycket märkligt, för jag har haft mycket kunnigt folk som kollade mitt arbete innan det sattes igen och en som var här i kväll sa att han kunde inte förstå att manchetten blivit för liten.

Så frågan kvarstår hur kan jag göra så att manchetten når ner till klämringen eller tvärt om.

detta kunde slutat illa om jag inte upptäckt detta, jag har mätt och troligtvis har golvvärmen tagit upp den eventuella vattenmängd som kommit mellan manchetten och brunnen för det fanns ingen fukt.
Det blir att ringa en röris under morgondagen.
Är golvet träbjälklag? Min spontana tanke är i så fall att det är brunnen som rört sig. Hur är den förankrad?

så här såg det ut innan vi satte klinker. nicke

bygga hus har problem med att få upp bilder.

Men det kan vara så att flytet har blivit för tjockt i förhållande till brunnskanten.
Jag trodde inte heller det gick att misslyckas med puruskniven men nu är det så att klämringen/manchetten inte räcker till utan den faan glider upp om man håller på att typ städa med diskborsten, jag behöver komma upp typ 3-5 mm så att klämringen nyper bättre om manchetten.
finns det ingen förhöjningsring som man kan lägga där klämringen ska egentligen sitta och på så sätt komma upp en3- 5 mm eller en klämring som är lite bredare det skulle också funka.
Jag har sökt på purus hemsida utan ha hittat någon sådan produkt.

Nicke

emmanicke skrev:
bygga hus har problem med att få upp bilder.

Men det kan vara så att flytet har blivit för tjockt i förhållande till brunnskanten.
Jag trodde inte heller det gick att misslyckas med puruskniven men nu är det så att klämringen/manchetten inte räcker till utan den faan glider upp om man håller på att typ städa med diskborsten, jag behöver komma upp typ 3-5 mm så att klämringen nyper bättre om manchetten.
finns det ingen förhöjningsring som man kan lägga där klämringen ska egentligen sitta och på så sätt komma upp en3- 5 mm eller en klämring som är lite bredare det skulle också funka.
Jag har sökt på purus hemsida utan ha hittat någon sådan produkt.

Nicke
Förmodligen är det inte tillåtet men kan du inte använda två klämringar. Den understa ringen funger då som distans medan den övre klämmer dit duken.

Purus minsta förhöjningsring, FHP13 höjer ju 13 mm.
Men får du överhuvudtaget dit den då, med klinkern kvar?

Det känns som om klämringen kanske inte blev helt hundra monterad från början, för då tror jag inte den hade släppt.

Vad har du använt för tätskikt?

Jag kollade på Purus minsta förhöjningsring, FHP13 men jag fattade det som om den skulle lligga under plattorna.
Tätskiktet är Ardex gummimassa så om man är försiktig kan man nog lägga dit en ny gummimanchet och nya plattor.
Tipset med 2 klämringar är inte dumt alls, kanske ska testa, men som sagt nog inte enligt reglerna.

tack för tipsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.