Badrum
UppGiven: Om.. du ändå skall bygga nytt, bygg så en "vanlig" fixtur blir "insänkt i hörnet. D.v.s att du från början jackar ut i hörnet för fixturen. Jag flyttade in min, så att det inte stack ut från väggen (men när det spolas låter det igenom väggen).
peroande: [citat] Jag tror inte det är något fel på betongen och det finns inget annat våtrum ovanför.
raveper: Eller så skär du bara upp ett hål från andra sidan väggen, stoppar i din kortling och sen ihop med skiten igen.
Paul-Staffanstorp: [citat] Det är jättemycket jobb och man måste iakta absolut största försiktighet så man inte kratsar ur så djupt så man skadar tätskiktet. Finns handverktyg om man har tiden för sig... [bild] I annat fall använder man t.ex en Fein med verktyget längst till höger på bilden... [bild]
jarlen84: Kakelförsäljare brukar väl reservera sig för skillnader i kaklet, speciellt vid olika bränningar (batcher).
oskis 123: [citat] Verkar vara vettigt tänkt. Vadan dessa stora "D"-n på alla "Du"???
Nene: Måste precis all asfalt bort eller är det ok att små öar av asfalt lämnas kvar, om den är väldigt svår att få bort?
cust3000: [citat] Kolla där, http://www.bkr.se/Branschregler.aspx där står vad som gäller.
Paul-Staffanstorp: Det är bara nytt fogbruk som gäller i det läget... blanda ihop och tryck in i fogarna...
Storch79: Jag har en väldigt liten toalett (med "Stockholmsdusch") där jag funderar på att stoppa in ett duschkar (pga bakfall till avloppet). Problemet är att utrymmet är väldigt litet och jag har endast plats med ett kar i storleken 60x60 cm. Det minsta jag hittat hittills är 65x65 cm. Är det någon som har stött på något kar (eller kanske en kabin) i en mindre storlek? Tack på förhand!
alvaspappa: Eftersom vi bara har ett avlopp i badrummet, men vill ha både badkar och dusch har vi efter övervägande börjat snegla på ett sånt (förvisso dyrt) alternativ där man får både och. Alltså en ångdushkabin stor som ett badkar där själva bottendelen är som ett badkar. De går lös på ca 15-25.000 kronor men det jag undrar över är kvaliten på dessa? Håller de, vad händer om nåt
Paul-Staffanstorp: När man nu funderat lite och sen läst "magnu" inlägg så kom jag också att tänka på att ifall det är foliebaserat tätskikt bakom så är det ju inga direkta problem att plocka bort plattorna precis där rören ska gå genom väggen. Borra er genom och dra dit rören så de sitter fast där de ska vara och sen sätter man på rörmanschetter och limmar dit dem som man ska beroende på
rocking_ghost: Vad valde ni? Funderar själv på Siljan ek från Skånska byggvaror eller Vedum basic, någon som sett Siljan ek och kan berätta hur den verkar?
oskis 123: Googla på "Room 328 Design" . Tror att det heter så. Dock tror jag att det är ett PC-program som inte funkar om man har Mac.
Maxpayne: Tack RobZombie jätte bra svar det var det jag letade efter.
Stockholmare: gnugga ordentligt med svamp och vatten innan fogningen, ska väl inte vara omöjligt att få bort! Du kan ju testa foga två gånger om första inte blir bra!
Zemerlin: Jo, läste runt lite mer här och jag får nog lugna mig =) tackar för infon..
Paul-Staffanstorp: Har ni den modellen så sitter ju tanken inne i själva badrummet och då kan ju ingenting hända inne i "väggen" så länge badrummet är tätskiktat som det ska vid genomföringar av vatten och avloppsrör...
Jabba77: haha lite sent som vanligt... men men. I mitt fall så skulle jag ta upp hål för LED belysning där täckramen endast täckte ett fåtal mm över urtagshålet. Självklart är detta omständigt om du skulle göra detta på en elprodukt med rejäl täckram.
pelleulf: Hallojs! Har sett ett tassbadkar för barn i hem ljuva hem nr 11-2010.( sid 54) Är det ngn. som vet var det säljs såna? Det står att det är ett "Granas Bubo-kar" men hittar inget på nätet.:( Mvh Pelle
Urbapappa: Hej på er. Lite fakta vad som gäller i t.ex. ett badrum. Rören, prisol eller pex, kan förläggas med dolt montage i väggen men de måste skarvas utanför vägg exempelvis under tvättstället eller i källaren. Detta är ett måste om VVS-installatörernas branschstandard Säker Vatten ska gälla. Men det är ju inte alla rörfirmor som är anslutna till Säker vatten och då är ju som
huggan: Jag gjorde det själv och satte dit blandarfästet också. Drog nytt avlopp och dricksvattenledningar själv när vi renoverade. Är man bara lite händig klarar man det mesta.
Karolina33: Hej! Vi har planer på att beställa ett SSWW-bad från Real import. Är det någon som har handlat av detta företag? Eller vet något om dem? d^_^b ellerq(;^;)p
Jens_H: [citat] Nu menar ju inte jag plattornas struktur eller hur de ser ut utan hur man har lagt dom... Vad jag menar är att plattorna ska var jämnt lagda, alltså inte att vissa plattor ligger ovan nivå mot andra.
Svanteman: Luftning vore väl synd att kalla det, men fukten kakel fogar och fix är inte vattentätt, det är därför du har ett tätskikt, fukt kan rinna ner längs materialen och tillsist ta sig till brunnen. Lägger du en silikon i botten hindrar du vattnet att göra det och då vet vi ju alla vad som kan hända.... Oj, ser att det är ju exakt vad han skrev, men tycker det vore synd att sudda nu, det
Paul-Staffanstorp: [citat] Sorry men jag förstår fortfarande inte vad du menar med detta... Har du gjutjärn så har du gjutjärn hela vägen fram till brunn, toalettstol och vask... Då hugger man upp en bit runt om och kapar gjutjärnsröret antingen vid en skarv eller bara rakt av med t.ex tigersågen... Stoppar i en gumminippel var man sen stoppar in plaströr och drar fram dit man ska ha det. Någon annan