Jag sliter mitt hår.
Håller på med badrummet som är över en täckt plintgrund med ventiler.

Trossbotten är 120 mm och jag vill ha elgolvvärme...
Såg att 250 mm isolering rekommenderas för golvvärme. Hur göra nu då?

Försöker läsa på och blir bara snurrig av allt. Olika svar och bristfällig information.

Har förstått att cellplast isolerar väl som blindbotten men att det finns stora risker med det pga fuktproblem.
Isolerskiva skulle kunna vara ett alternativ för det ska tydligen isolera bättre än bara mineralull/glasull. Men jag vet ju inte hur mycket isolering jag kan trycka in på de 120 mm jag ahr att spela på och jag vet ju inte om det räcker med det + en isolerskiva. Eller omjag måste ha fler. Eller om det finns någon annan lösning.

Sen vet jag ju inte om det finns olika isolerskivor med olika värden, hur mycket de bygger och ställer till problem på det sättet eller om de är diffusionstäta eller inte och hur det påverkar fuktproblem.

Vill verkligen inte ha klinker utan golvvärme. Pratade med snickare om renoveringen av badrummet och ingen verkade anse att det var något problem att få in golvvärme men de visste förstås inte att det bara var 120 mm utrymme för isolering.

Eller ska man bara köra på den isolering som får plats och så får det gå åt mer energi helt enkelt eller skapar det problem i grunden?

Gaah! :wow:

Sätt isolering tvärs över golvreglarna på undersidan, så kan du få det djup du behöver. Fördelaktigast med cellplast, men går ju att använda styva mineralullskivor också...

Styva isolerskivor av Glasull eller Stenull med fästbrickor borde funka,
är du rädd för fuktriken med cellplastskivor som du beskrev så
kan du ju sätta Isodrän / Pordrän undertill. Ingen risk att vatten blir
stående ovanpå dom & isolerar lika bra som cellplast...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.