1 821 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
klinkers på golv i badrum
Kan någon hjälpa mig att hitta en arbetsbeskivning på att lägga klinkers på golv i badrum. Har letat på nätet i timmar, men alltid blivit rekommenderad att anlita fackman.
Vi har byggt hela vårt hus själva, på 70-talet, så vi vill även göra detta, men vi vill följa dagens gällande regler och erfarenhet.
Vi har idag plastmatta limmad på golvspånskivor. Vi har en golvbrunn. Vi har badkar.
Jag har förstått att det är lämpligast att riva bort befintlig matta. Men vilka olika lager ska sedan lägga på? Har hört talas om membranapplicering med fiberduk, tätskikt, golvspackel m m. Vad behövs, och i vilken ordning?
Tacksam för erfarna tips
Vi har byggt hela vårt hus själva, på 70-talet, så vi vill även göra detta, men vi vill följa dagens gällande regler och erfarenhet.
Vi har idag plastmatta limmad på golvspånskivor. Vi har en golvbrunn. Vi har badkar.
Jag har förstått att det är lämpligast att riva bort befintlig matta. Men vilka olika lager ska sedan lägga på? Har hört talas om membranapplicering med fiberduk, tätskikt, golvspackel m m. Vad behövs, och i vilken ordning?
Tacksam för erfarna tips
Det blir kakel på väggarna.
Tack Alfredo, det var en jättebra och tydlig beskrivning
Riv ner allt, ner till reglarna. Regla upp till minst 45cc eller sätt dubbelgips om det är 60cc. Våtrumsgips är det som gäller i duschhörnan och en meter ut från ytterkant på badkaret eller ytterkant på duschdörr. I resten utav badrummet kan du ha vanlig pappgips. Om det är ett litet badrum så kan man likväl sätta våtrumsgips i hela utrymmet. Tar för givet att du har träbjälklag och då lägger du golvspån på golvet som täcks med armeringsnät (fäst i eventuell golvvärme i nätet). Flyt sedan med flytspackel och det ska vara minst 12 tjockt vid golvbrunnen. Flyt först plant ett varv (12mm) sedan nästa omgång flyter du fallet. Brunnen ska sitta i en monteringsram (Purusplatta) väl förankrad i ett regelverk.
Sedan köper du ett tätskikt, vanligast nuförtiden är ett foliesystem, funkar ungefär som tapetsering. Bara att klä in alla väggar och golv med folien.
Sigro.se har ett fabrikat som heter LIP och till bra pris. System 25 ska du köra med. Sedan måste du köra med Lips fix också när du sätter plattorna. Fog kan man välja ett annat fabrikat om man vill.
Här har du en monteringsanvisning:
http://www.lip.dk/media/54284/lip-foliefolder 16 sidor revideradkrympt 2010-07-21.pdf
Sedan köper du ett tätskikt, vanligast nuförtiden är ett foliesystem, funkar ungefär som tapetsering. Bara att klä in alla väggar och golv med folien.
Sigro.se har ett fabrikat som heter LIP och till bra pris. System 25 ska du köra med. Sedan måste du köra med Lips fix också när du sätter plattorna. Fog kan man välja ett annat fabrikat om man vill.
Här har du en monteringsanvisning:
http://www.lip.dk/media/54284/lip-foliefolder 16 sidor revideradkrympt 2010-07-21.pdf
Tack tank77, jag ska jämföra föregående tips så ska det nog bli bra. Tur att vi byggde på 70-talet, för jag kan inte minnas att det var så krångligt att bygga, men jag antar att försäkringsbolagen kräver en hel del, och när man ska sälja så är det ju bra att ha gjort efter konstens alla regler.
Klicka här för att svara