3 550 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Kostnad litet badrum
har köpt en bostadsrätt i stockholm som saknar dusch.
planen är att slå ut väggen mellan befintlig wc och klädkammare för att bygga ett badrum.
nuvarande wc är 70x110 cm, ca 3m takhöjd.
klädkammaren är 120x130 cm, ca 3 m tak.
i samband med renoveringen bekostar föreningen stambyte.
följande behöver göras:
ta ned väg (70x300 cm)
bila upp golvet
dra om avlopp och ledningar för att flytta toa och handfat samt installera dusch
lägga in elburen golvvärme
behandling av ytskikt (inkl fuktspärr etc.)
i princip söker jag en kostnadsuppskattning på vad det skulle kosta att ta in hantverkare för att utföra grovjobbet. lägga golv och kakel gör vi själva.
sedan ytterligare kostnader för installation av dusch etc.
några förslag?
planen är att slå ut väggen mellan befintlig wc och klädkammare för att bygga ett badrum.
nuvarande wc är 70x110 cm, ca 3m takhöjd.
klädkammaren är 120x130 cm, ca 3 m tak.
i samband med renoveringen bekostar föreningen stambyte.
följande behöver göras:
ta ned väg (70x300 cm)
bila upp golvet
dra om avlopp och ledningar för att flytta toa och handfat samt installera dusch
lägga in elburen golvvärme
behandling av ytskikt (inkl fuktspärr etc.)
i princip söker jag en kostnadsuppskattning på vad det skulle kosta att ta in hantverkare för att utföra grovjobbet. lägga golv och kakel gör vi själva.
sedan ytterligare kostnader för installation av dusch etc.
några förslag?
Vågar inte gissa något om priset men funderade på jobbfördelningen. Du vill ha en hantverkare som fixar tätskiktet men ska själv lägga klinker och sätta kakel. Lite ovanlig ansvarsfördelning i mina ögon. Hantverkaren lär inte ta något som helst ansvar för slutresultatet. Undrar om du en hittar någon seriös hantverkare som är med på denna lösning.
Får? Är du säker på det? Vad man får göra regleras (bland annat) av stadgarna. Nu vet jag naturligtvis inget om era stadgar men det normala är att de kräver "fackmannamässigt sätt" eller liknade formuleringar. Sen kan ju styrelsen välja att tolka det som att ni inte får men det är nog tveksamt om det håller.Totem skrev:
Ja lite som jag skrev. Vem tar ansvaret om slutresultatet blir fel. Hantverkaren kanske fixar ett perfekt jobb med perfekt tätskikt som TS sedan sabbar vid plattsättning med vattenskada som följd. Hantverkaren vill nog inte ta på sig några garantier i det läget. Eller omvänt. TS gör ett perfekt jobb med plattsättningen men i efterhand visar det sig att hantverkaren fuskat. Även här blir det en vattenskada. Svårt för TS att få någon ersättning misstänker jag.Bambi skrev:
Ett fackmannamässigt korrekt våtrum består ju av många delar och jag tror som sagt att det är svårt att hitta en seriös hantverkare som går med på att gör tätskikt men att kunden sätter kakel/klinker.
En mer normal uppdelning är väl att kunden river ut och hantverkaren bygger det nya.
Ja tyvärr så ligger det till på det viset hos oss. Är inskrivet i stadgarna. Jag trodde att det är som du nämner, men icke. Finns även andra saker som är inskrivet i stadgarna. Anledningen är att det har förekommit rena felaktigheter i tätskikt vid badrumsrenoveringar. konstruktionen är ok att ändra i men inte göra tätskiktet.Alfredo skrev:Får? Är du säker på det? Vad man får göra regleras (bland annat) av stadgarna. Nu vet jag naturligtvis inget om era stadgar men det normala är att de kräver "fackmannamässigt sätt" eller liknade formuleringar. Sen kan ju styrelsen välja att tolka det som att ni inte får men det är nog tveksamt om det håller.
OK. Har iofs en viss förståelse för om man valt den vägen. Våtrum är väl bland det sämsta en hemmafixare ska misslyckas med... Vad kräver de då? Någon form av certifiering eller? Bara för att ett "proffs" anlitas är det ju ingen garanti för att det blir bra gjort.Totem skrev:Ja tyvärr så ligger det till på det viset hos oss. Är inskrivet i stadgarna. Jag trodde att det är som du nämner, men icke. Finns även andra saker som är inskrivet i stadgarna. Anledningen är att det har förekommit rena felaktigheter i tätskikt vid badrumsrenoveringar. konstruktionen är ok att ändra i men inte göra tätskiktet.
Ja det krävs våtrumscert. Nej det är ju klart att det kan misslyckas med proffs med, men risken bör ju vara mindre. Men som sagt certifiering krävs.
Om vi återgår till frågan som trådskaparen har ställt, så bör du nog kolla med föreningsstyrelse och en eventuell hantverkare går med på att lägga upp det som tänker. Skulle jag vara i branchen så skulle inte jag gå med på detta upplägget.
Om vi återgår till frågan som trådskaparen har ställt, så bör du nog kolla med föreningsstyrelse och en eventuell hantverkare går med på att lägga upp det som tänker. Skulle jag vara i branchen så skulle inte jag gå med på detta upplägget.
Du har rätt på alla sätt. Vi börjar bli lite off topic...Totem skrev:
tack för svar och bra synpunkter!
har inte varit i kontakt med föreningen ang upplägget ännu, men står i stadgarna att det ska utföras på fackmannamässigt sätt.. föreningen kommer iallafall att ta in hantverkare som sköter bytet av stammarna.
till saken hör att min far är en van hemmafixare, har byggt flera hus själv och gjorde senast i sommar om min systers badrum, även det i innerstan. Han är ju dock ej certifierad.
Förstår att det kan bli problem med ansvarsfrågan och misstänker att föreningen kanske föredrar att certifierade hantverkare gör hela jobbet. ett alternativ är ju att vi gör hela våtskiktet själva och ser till att det blir så bra gjort att risk för våtskador är obefintlig
har inte varit i kontakt med föreningen ang upplägget ännu, men står i stadgarna att det ska utföras på fackmannamässigt sätt.. föreningen kommer iallafall att ta in hantverkare som sköter bytet av stammarna.
till saken hör att min far är en van hemmafixare, har byggt flera hus själv och gjorde senast i sommar om min systers badrum, även det i innerstan. Han är ju dock ej certifierad.
Förstår att det kan bli problem med ansvarsfrågan och misstänker att föreningen kanske föredrar att certifierade hantverkare gör hela jobbet. ett alternativ är ju att vi gör hela våtskiktet själva och ser till att det blir så bra gjort att risk för våtskador är obefintlig
Fackmannamässigt sätt brukar av t.ex. försäkringsbolag tolkas olika. Men i vissa tolkningar så får du själv göra det om du visar, dokumenterar och följer alla monteringsanvisningar och rekommendationer som finns enligt BBV10:1, tätskiktstillverkaren, datablad tillhörande kemikalier och dess instruktioner.
Sen finns föreskriften Säker Vatten, den lär vara bra om den följs vid rördragning, men där är jag mer osäker om man kan "kringgå" att använda en certifierad installatör.
EDIT: Du måste såklart kolla med föreningen och dess försäkringsbolag hur dom tolkar begreppet. Men som sagt, det finns mer än en tolkning, så prata med den som verkligen bestämmer om det händer något (försäkringshandläggare för föreningen).
Sen finns föreskriften Säker Vatten, den lär vara bra om den följs vid rördragning, men där är jag mer osäker om man kan "kringgå" att använda en certifierad installatör.
EDIT: Du måste såklart kolla med föreningen och dess försäkringsbolag hur dom tolkar begreppet. Men som sagt, det finns mer än en tolkning, så prata med den som verkligen bestämmer om det händer något (försäkringshandläggare för föreningen).
Klicka här för att svara