Hejsan, jag själv är precis som mitt namn antyder - totalt ovetande. Min man däremot har renoverat hus tidigare och har okej med kunskap. Dock har han renoverat i sitt hemland - USA. Då regler och förhållningssätt skiljer sig rätt rejält mellan de två länderna i övrigt så tänkte jag fråga ett par frågor.

Det hus vi funderar på att köpa har två toaletter bredvid varandra men ingen dusch. Vi skulle i framtiden vilja slå ner väggen emellan de två och göra ett stort badrum, men för att bo där måste vi ha en dusch. Vi funderar därför på att riva ur den större toaletten och ställa in duschkabin. Jag har läst runt lite på nätet och tror att jag har förstått att vi kan använda det avlopp handfatet har idag till avlopp för kabinen om denna har golv osv. Och självklart dra vattnet från gamla handfatet. Kan någon bekräfta att det faktiskt går? Eller behövs golvbrunn?

Och sedan angående toaletten vi i så fall tar bort - hur "täpper" vi för hålet då denna är borta?

Min man har sin egen plan men jag vill bara kolla utefter svenska tillvägagångssätt. Ber om ursäkt om någon av frågorna är dum, men mitt tålamod för google har börjat ta slut...

Edit - Glömde ta med, då jag gissar att rummet inte är våtrumsklassat idag. Behövs det göras för att sätta in kabin på detta sätt?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.