2 261 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fuktskadat NYTT badrum
Har en fråga angående att bryta vätskebaserat tätskikt.
Jag lät en firma renovera å bygga ut ett badrum i feb 2010.
4-5 månader senare sprack en kakelplatta å fogen på en inbyggd hylla
vid badkaret sprack å lossnade å allt svällde.
Jag kontaktade de som gjort det å de skulle titta på det.
Jag sa till ett par ggr till under hösten å våren, men de
dök inte upp.
Så förra veckan, gick jag in i matkällaren under badrummet.
Rev bort innertaket av masonit å frigolit.
Å där var det mögel å fukt på ena väggen, å det luktade pyton.
Samma lukt som varit till å från i badrummet med.
Jag gick upp å spolade vid badkaret å sen ner för att
se om det hände nåt.
Å där rann det för fullt
Nu däremot kom firman snabbt å kollade,
å de säger att de kommer i veckan å om ett par dagar är det fixat
så vi kan duscha å bada där igen??
Putsen på huset på utsidan av badrummet har bubblat sej å släppt.
Men det kan inte komma därifrån säger han??
Varför släpper det bara där då?
Men vad jag har läst mej till, så får man inte bara lappa ihop fuktspärren...
utan måste riva allt??
Kan nån hjälpa mej?
* Bara för att man är ensam tjej med eget hus, så betyder det inte att man inte fattar nåt *
Jag lät en firma renovera å bygga ut ett badrum i feb 2010.
4-5 månader senare sprack en kakelplatta å fogen på en inbyggd hylla
vid badkaret sprack å lossnade å allt svällde.
Jag kontaktade de som gjort det å de skulle titta på det.
Jag sa till ett par ggr till under hösten å våren, men de
dök inte upp.
Så förra veckan, gick jag in i matkällaren under badrummet.
Rev bort innertaket av masonit å frigolit.
Å där var det mögel å fukt på ena väggen, å det luktade pyton.
Samma lukt som varit till å från i badrummet med.
Jag gick upp å spolade vid badkaret å sen ner för att
se om det hände nåt.
Å där rann det för fullt
Nu däremot kom firman snabbt å kollade,
å de säger att de kommer i veckan å om ett par dagar är det fixat
så vi kan duscha å bada där igen??
Putsen på huset på utsidan av badrummet har bubblat sej å släppt.
Men det kan inte komma därifrån säger han??
Varför släpper det bara där då?
Men vad jag har läst mej till, så får man inte bara lappa ihop fuktspärren...
utan måste riva allt??
Kan nån hjälpa mej?
* Bara för att man är ensam tjej med eget hus, så betyder det inte att man inte fattar nåt *
Aj då. Det lät inte bra. Så "firman" ska komma och fixa det i vecka och sen så ska du kunna använda badrummet efter ett par dar ??? Det låter inte seriöst.
Är skadan så som du beskriver så lär allt behövas rivas upp och allt mögel och fuktskadat tas bort. Har svårt att se att man kan fixa detta på ett riktigt sätt annat än att gör om allt från början.
Är skadan så som du beskriver så lär allt behövas rivas upp och allt mögel och fuktskadat tas bort. Har svårt att se att man kan fixa detta på ett riktigt sätt annat än att gör om allt från början.
Ring omedelbart ditt försäkringbolag, så får deras jurister hjälpa dig!
Eftersom det är gjort av en firma med (hoppas jag) godkända papper, så gäller din försäkring. Är det garantier kvar så tar ditt försäkringsbolag diskussionen med den firman om vem som står för vad. Åtminstone jobbar mitt försäkringsbolag på det viset. Jättesmidigt.
Eftersom det är gjort av en firma med (hoppas jag) godkända papper, så gäller din försäkring. Är det garantier kvar så tar ditt försäkringsbolag diskussionen med den firman om vem som står för vad. Åtminstone jobbar mitt försäkringsbolag på det viset. Jättesmidigt.
Njae ett normalt försäkringsbolag åker självklart ut själv eller via entreprenör (typ Münthers, Anticimex eller ev hantverkare direkt).barbapapa skrev:
Jag skulle gissa att ditt försäkringsbolag efter dina uppgifter anser att du får ta diskussionen med firman och deras försäkringsbolag (ansvarsförsäkringen på företaget). De har inte för avsikt att göra som Anna nämner och ta skadan för att sedan själva regressa gentemot ansvariga. Har de valt den ståndpunkten så förstår jag vad de menar att du bör ta en oberoende besiktning av någon.
Antingen får du välja vägen att pusha på ditt försäkringsbolag, kräva att de kommer ut eller ger dig nedslag för att då börja argumentera med skadechefen eller lägga in om överprövning. Hänvisa till att de ska ta skadan och att de sedermera får regressa bäst de vill gentemot byggfirman - hävda att detta är vad du skaffade försäkringen till. Tänk på att du på detta sätt åker på att betala självrisken. Vill du så kan du fråga snällt eller ev begära att försäkringsbolaget vid deras regresskrav även tar upp ditt krav på ersättning för självrisk och att du vid en framgång vid de förhandlingarna ska få tillbaka din självrisk.
Det andra alternativet (som tyvärr kan vara ditt enda) blir just att invänta vilken lösning hantverksfirman tänkt sig. Känner du dig kompetent nog eller har någon närstående som är det kan ni utvärdera om deras förslag är tillräcklig. Alternativt att själva ta den kostnaden med en utomstående besiktning som kan ge indikation på hur illa det är och ge en åtgärdsplan. Du kan i sådana fall reklamera tjänsten (renoveringen av badrummet) enligt konsumenttjänstlagen. Kräva avhjälpning och då även kräva skadestånd för merkostnader såsom återställning av matkällare, besiktningskostnaden mm. Dock endast faktiska merkostnader och inte några fantasisummor eller sveda&värk eller liknande
Klicka här för att svara