Har en stor vask/tvättställ i porslin med glaserad yta från Vedum.
Var borta några dagar medan några prylar låg på tvättställets ena sida. Kom hem igår och porslinet hade sugit åt sig något skit från grejorna som låg på, trots att ytan är glaserad.
Det enda som fick bort missfärgningen/fläcken var Vim, men det tog samtidigt bort den glaserade ytan :(
Så nu är tvättstället matt på en liten yta. Har försökt med bilvax att få upp lite glans igen, men utan att lyckas. Är det någon som har tips hur man kan få upp glansen på porslinsvask där glaserade ytan blivit matt/blivit nedsliten?

MultiMan
Aldrig varit med om att Vim mattat ner riktigt porslin, däremot plast. Inte heller upplevt missfärgning av porslin på så kort tid heller, då riktigt porslin är extremt tätt och hårt. Är du verkligen säker på att tvättstället är av porslin? Viktigt att veta när du ska välja metod att fixa ytan.

Vad var det du lämnade kvar? Anilinfärg+väteflourid? ;)

Tittat mer noggrant nu och det verkar vara någon keramisk vask med någon form av hård yta som ska föreställa porslin, men jämfört med toalettstolen är det ju inte riktigt porslin. Vet inte vad det är, men Vedum har vad jag förstått bara bara tre olika material och det är kanske Top Solid som de skriver om på sin hemsida, se länk:
http://www.vedum.se/badrum/planera_badrum/faq_bad/fraga_6bad

Ja, konstigt att det missfärgade då det låg en liten make up-spegel (med plastbaksida), ett paket pappersnäsdukar, en fabrikstät linsbehållare (1-dagslinser) samt en koksaltlösning på plastflaska. För mig ofattbart att detta kunde missfärga, då inte tandborstställ, olika pumptvålar och mycket annat stått på vasken utan att missfärga.
Sedan att det inte klarade av Vim är i mina helt otroligt! Vim och badrum är nästan synonymt med varandra.

Redigerat:
seattlegrunge skrev:
Tittat mer noggrant nu och det verkar vara någon keramisk vask med någon form av hård yta som ska föreställa porslin, men jämfört med toalettstolen är det ju inte riktigt porslin. Vet inte vad det är, men Vedum har vad jag förstått bara bara tre olika material och det är kanske Top Solid som de skriver om på sin hemsida, se länk:
[länk]
På sidan du länkar till finns en pdf med skötselanvisningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.