En badrumsfläkt bör helst placeras i motsatt hörn från dörröppningen har jag förstått.
Då duschutrymmet hamnar där blir jag osäker på om det är en bra placering så nära duschen med risk att det kommer in vatten i fläkten eller runt fläkten.

Ni som har koll, går det lika bra att placera den där? Vart vore bästa placeringen enl. bifogad skiss A,B,C?
Är det bättre att sätta den i taket vid A,B,C? Fördelar/nackdelar med takplacering?
Har en oisolerad vind ovanför så skulle fungera mycket bra och dra den där, slipper man borra i kaklet också.

• skiss duschutrymme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
där fukten produceras -B

Okey, spelar det någon roll om man sätter den i tak eller på vägg? Fördelar/nackdelar med ena eller det andra.

Du skrev att du har en oisolerad vind ovanför, men jag hoppas du inte tänker släppa ut den fuktiga luften i vindsutrymmet? Du bör leda ut frånluften utanför huset, antingen då vidare med en kanal även genom yttertaket, eller ut genom någon yttervägg. Så, om B är en yttervägg är det kanske enklare att ta upp ett rakt hål därigenom, än att gå upp genom innertaket och sedan vidare genom yttertak eller vinkla röret vidare och ut genom gavel (eller hur det nu ser ut på vinden ovanför).

Blir det taket så kommer det att fortsätta igenom vinden och utanför huset, är bara en smal "krypvind" (30-40 cm höjd). Tänkte mest på att tar man genom taket slipper man borra hål i kaklet, enklare att göra i tak.

Bästa placeringen är i taket, någonstans innanför duschutrymmet.

Absolut i taket! Varm fuktig luft stiger. Då sugs den längst taket utan några rester. Och ju närmare fukt källan, desto bättre. Glöm inte att lämna en spricka i dörren så att ny luft kan tillföras badrummet!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.