I huset som nu håller på att byggas så valde vi först att ha ett badkar med fristående blandare.
Blandaren skulle då sitta 45cm in från väggen och 80 cm över marken för att träffa badkaret på ett bra sätt samtidigt som att det skulle vara enkelt att kunna göra om till dusch i framtiden om man skulle vilja detta.
Dock så ångrade vi oss i sista stund och ville istället ha ett bubbelbadkar.
Eftersom att VA-ritningarna redan var klara så kunde de inte göra så mycket förändringar, kontentan var att det nu sätts in rör som är förberedda för bubbelbad men att de sätts 45cm in ifrån väggen och 30cm över golvet.
Hade vi valt bubbelbad från start så hade rören tydligen mynnat ut precis 5-10cm in från väggen.
Nu så ska vi välja badkar själva, köpa det och ställa dit, sedan be elektrikern dra el dit och vvs:aren att koppla in badkaret.
Det jag undrar är om rörens placering (dvs 45cm in från vägg och 30 cm över golv) är ultimat för ett badkar eller om det kan innebära några problem för oss?
Är det något man bör ta hänsyn till när vi väljer badkar eller är det bara att ta vilket som helst?
Blandaren skulle då sitta 45cm in från väggen och 80 cm över marken för att träffa badkaret på ett bra sätt samtidigt som att det skulle vara enkelt att kunna göra om till dusch i framtiden om man skulle vilja detta.
Dock så ångrade vi oss i sista stund och ville istället ha ett bubbelbadkar.
Eftersom att VA-ritningarna redan var klara så kunde de inte göra så mycket förändringar, kontentan var att det nu sätts in rör som är förberedda för bubbelbad men att de sätts 45cm in ifrån väggen och 30cm över golvet.
Hade vi valt bubbelbad från start så hade rören tydligen mynnat ut precis 5-10cm in från väggen.
Nu så ska vi välja badkar själva, köpa det och ställa dit, sedan be elektrikern dra el dit och vvs:aren att koppla in badkaret.
Det jag undrar är om rörens placering (dvs 45cm in från vägg och 30 cm över golv) är ultimat för ett badkar eller om det kan innebära några problem för oss?
Är det något man bör ta hänsyn till när vi väljer badkar eller är det bara att ta vilket som helst?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
I princip kan vattenrören komma ut var som helst under karet. Beroende på hur trångt det är, så krånglar det ju givetvis till sig om rörmokaren te x måste dra fram karet, hoppa bakom, koppla, och sedan skjuta tillbaka karet efter sig.
Alltså lättast om det går att komma åt framifrån.
Alltså lättast om det går att komma åt framifrån.
Okej, bra, då ska vi bara se till att stativet inte är i vägen när vi köper kar.Paul-Staffanstorp skrev:
Hur ser man det?
Tex detta har vi kikat på
http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...dkar-westerbergs-wave-160-sq-comfort/p-192766
Du kan också ladda ner en PDF som ger ett litet hum om vilka mått det är, tror det kallas monteringsanvisning. Det vill nog till en del otur om stativet skulle hamna mitt för utloppet, det är fyrkantsrör 25x20 och de sitter parallellt med gaveln, totalt tre st och två av de går ganska nära långsidan. OBS att jag nu jämför med ett annat kar från Westerbergs, Florence, som står i hallen och väntar på att få komma in.
Själv har jag utanpåliggande rör i badrummet och satte in T-rör där blandaren ska sitta, ansluter sen med Softpex 0,5 m.
Kjell G
Själv har jag utanpåliggande rör i badrummet och satte in T-rör där blandaren ska sitta, ansluter sen med Softpex 0,5 m.
Kjell G
Om det inte är platsbrist i badrummet kan du ju kakla en sarg i badkarets vinkel mot vägg
perfekt att ställa levande ljus schampoo mm på d^_^b
Och då behöver du heller oroa dig för stativ eller annat på badkaret ska ta i utkommande rör från vägg och kan välja kar fritt
perfekt att ställa levande ljus schampoo mm på d^_^b
Och då behöver du heller oroa dig för stativ eller annat på badkaret ska ta i utkommande rör från vägg och kan välja kar fritt
Tog några bilder på karet. Det är inplastat men någon liten uppfattning kan man få om konstruktionen och att den är ganska smidig.
Vet inte hur långa Softpex det finns, men vanlig pex finns minst 2m och är godkända för fast installation.
Kjell G
Vet inte hur långa Softpex det finns, men vanlig pex finns minst 2m och är godkända för fast installation.
Kjell G
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
tomlan skrev:
Så gjorde jag i mitt eget med hörnkar så jag har en kant på 20cm i vinkeln och den är perfekt att ställa fredagsgroggen på när man sjunker ner i karet efter en hård arbetsvecka...
Klicka här för att svara

![IMG_0094[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/44/44511-b6e5b5a34fcafa4cf5591588121bb90b.jpg)
![IMG_0093[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/44/44512-4db30fdae67b6256dd383f4ff66741b8.jpg)