Hur går man bäst tillväga med följande badrumstak?
Har sänkt taket 6-7cm för att kunna montera LED-spottar.
Tänkte isolera så mycket som får plats för att sedan sätta upp ett lager vanlig 12mm gips.
Behöver isolera för att undvika att onödig värme når kallvindan ovanför, har märk att det tinar på yttertaket nu när badrummets innertak är frilagt. (Huset är ett Borohus från -62 och innan bestod badrummets innertak av lackade masonitskivor direkt mot råsponten.)
Konstruktionen mot kallvindan består av råspont - papp (silvrig beläggning uppåt) - 20cm kutterspån.
Fungerar det att isolera så som jag tänkt? Bör man sätta plast mellan isolering och gips, eller är det bättre att strunta i plasten och måla gipset med fuktspärr alt. våtrumsfärg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sänkt taket 6-7cm för att kunna montera LED-spottar.
Tänkte isolera så mycket som får plats för att sedan sätta upp ett lager vanlig 12mm gips.
Behöver isolera för att undvika att onödig värme når kallvindan ovanför, har märk att det tinar på yttertaket nu när badrummets innertak är frilagt. (Huset är ett Borohus från -62 och innan bestod badrummets innertak av lackade masonitskivor direkt mot råsponten.)
Konstruktionen mot kallvindan består av råspont - papp (silvrig beläggning uppåt) - 20cm kutterspån.
Fungerar det att isolera så som jag tänkt? Bör man sätta plast mellan isolering och gips, eller är det bättre att strunta i plasten och måla gipset med fuktspärr alt. våtrumsfärg?
Ursäkta om jag är otålig, men jag behöver få upp gipset i taket 
En enklare omformulering av ovanstående fråga: Vad är vanligaste sättet att fixa taket i ett badrum/våtutrymme?
En enklare omformulering av ovanstående fråga: Vad är vanligaste sättet att fixa taket i ett badrum/våtutrymme?
Den är väl tänkt så, samma folie sitter på alla ytterväggar, folierade ytan innåt innanför isoleringen.
Upptäckte även att den silvriga beläggningen är nedåt på kallvindan INTE uppåt som jag tidigare skrev...
Så här ser folien ut:
Upptäckte även att den silvriga beläggningen är nedåt på kallvindan INTE uppåt som jag tidigare skrev...
Så här ser folien ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara