Jag har tittat lite nogrannare och ja det är en någon mm glipa mellan botten på skruven o plasten som skruven dock är nedskruvad i. Det går inte att få det tajtare......är detta ett problem? Botten är också skruvad max. På ett ställe har tom plasten "spännts ut lite" pga kraften.
/Åsa
/Åsa
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja, Jafo har klämring som ska skruvas fast och den blåa klämringen du syftar på är till Purus brunnar...
Den ska vara nedskruvad till botten men det är svårt att se om den är det...
I övrigt ser det helt rätt ut
Den ska vara nedskruvad till botten men det är svårt att se om den är det...
I övrigt ser det helt rätt ut
Var försiktig med att skruva mer...risk att skruven gängar ur plasten om man drar för hårt, och då kan den släppa. Står i bruksansvisningen från Jafo att skruvarna får dras med max 1kn...och då är det helt omöjligt att få klämringen i botten..speciellt om ni har både brunnschmanschett och folie som går ner under klämringen,
Det står i monteringsanvisningarna till Jafo klämring att man skall se till att klämringens ytterkant "nyper" åt tätskicket. Det tolkar jag som att man absolut inte behöver skruva ner klämringen ända till botten så länge man säkerställer att den verkligen "klämmer" åt manschetten och folien.
dvs bilden ser helt ok ut så länge klämringens ytterkant nyper åt tätskicketet, vilket givetvis är svårt att se på bilden ;-)
dvs bilden ser helt ok ut så länge klämringens ytterkant nyper åt tätskicketet, vilket givetvis är svårt att se på bilden ;-)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Zemerlin skrev:Det står i monteringsanvisningarna till Jafo klämring att man skall se till att klämringens ytterkant "nyper" åt tätskicket. Det tolkar jag som att man absolut inte behöver skruva ner klämringen ända till botten så länge man säkerställer att den verkligen "klämmer" åt manschetten och folien.
Så är det givetvis, men jag tycker sällan det är problem att med handkraft skruva ner ringen trots både brunnsmanschett och folie... därav mitt inlägg om att den ska ner i botten, men visst... inte nödvändigtvis om det innebär problem...
Har en liknande fråga ang. min jafo-brunn. Detta är en äldre variant, säkert tre år. Problemet är att den är
långt ifrån att gå i botten när jag bara lägger klämringen på plats, ca 5mm. Finns inga styrklackar eller
liknande men det kanske är meningen att den bara ska spänna åt i överkant?
Svårt att se på bild men här har ni tre:

Ser skitigt ut men inget som är ivägen för klämringen.
långt ifrån att gå i botten när jag bara lägger klämringen på plats, ca 5mm. Finns inga styrklackar eller

Jag har inte lagt tätskitet på golvet än utan bara testat att lägga i klämringen när jag upptäckte detta :S
Familjen11 skrev:Har en liknande fråga ang. min jafo-brunn. Detta är en äldre variant, säkert tre år. Problemet är att den är
Jag tycker det ser ut som den är i botten på bilden, bara jag eller?