Igår ställde vi badkaret på plats i vårt nyrenoverade badrum. Var ju såklart tvungen att provbada lite också d^_^b

Bakslaget kom när vi skulle tappa ut vattnet ur karet.. Någon liter svalde golvbrunnen, sedan översvämmades golvet :(.

Vad kan det vara som gör att det bli så?
Är det så enkelt som att badkaret släpper ut "för mycket vatten" så att vi ska justera bottenventilen (tar låååång tid att tömma då) eller beror det på hur vi ansluter avloppsröret till golvbrunnen? Nu stoppade vi bara ned den slang som sitter på badkaret ned i golvbrunnen, kanske man måste använda det medflöjande platsröret med 90gr böj på? :x


Om ovan inte hjälper, kan det vara så illa att det är felbyggt?
Vi har haft en firma som har bilat upp golvet, dragit nya avloppsrör och monterat nya golvbrunnar. De har arbetat med vetskapen att den ena golvbrunnen skulle vara för badkar och den andra för bastun, kan de ha gjort något galet?

What 2 do? :rolleyes:
 
har du kollat så att det var rent från skräp osv i brunnen?
lyft ur vattenlåset och kolla så det inte ligger nått där också, spola med vattenslang i brunnen för att se att vattnet försvinner
 
Första ansatsen är ju att det ligger något skräp i brunnen, eller i röret. har du några bilder från när rören lades? Kanske någon här kan se om det är rätt gjort.
 
Kan det möjligen vara så att det bara går ett 50 mm rör från brunnen,när det är badkar eller dylikt som släpper mycket vatten på en gång bör det vara 75 mm rör
 
Kolla så det inte ligger en cementkaka i röret..
 
T
Kolla så att det inte är en plastpåse nedstoppad i vattenlåset!
 
har du barn? de gillar att stoppa ner saker i hål ;-S en vän till mig fick problem då sonen hade stoppat ner ett verktyg i avloppet under renoveringen.
 
Hej igen!

Nino, Hempularen, Teamswix,Tank77 &Jejja32: Nope, inga knoddar eller andra främmande föremål i avloppet :)

Elkudde: Det är ett större avloppsrör än 50mm, kanske 75mm, lite osäker. :blushing:

Men! Problemet är löst! d^_^b
Vi testade att spola med vatten direkt i brunnen och den svalde så fint så. Provade därför att montera dit det extra avloppsrör som medföljde badkaret (ca 40mm i diameter med en 90 graders "böj" på) mellan den flexibla avloppsslangen på karet och själva golvbrunnen. Tog av rörets "böj" så att den slutade i nivå med vattnet i vattenlåset och då fungerade det så bra så d^_^b

Tack för ert intresse och era goda råd! Vill någon se lite bilder på före & efter? :P
 
Stickan56
MaWa71 skrev:
Tack för ert intresse och era goda råd! Vill någon se lite bilder på före & efter? :P
Vi vill ALLTID se bilder.

MVH Stickan
 
Bilder gör trådarna 100ggr bättre :) Så ja gärna!
 
Okej.. Lite snabba före & (snart klart) efter på begäran.

Som det såg ut när vi köpte:
 
  • UFFVQPCP_q100_w800_mFile_cmOnlyScaleDown_radius10_colorWhite.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt i allt bilande...
 
  • P3070008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya avlopp på plats:
 
  • IMG_0602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elgolvet och tillhörande isolerskivor på plats:
 
  • P8310026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.