Igår ställde vi badkaret på plats i vårt nyrenoverade badrum. Var ju såklart tvungen att provbada lite också d^_^b
Bakslaget kom när vi skulle tappa ut vattnet ur karet.. Någon liter svalde golvbrunnen, sedan översvämmades golvet
.
Vad kan det vara som gör att det bli så?
Är det så enkelt som att badkaret släpper ut "för mycket vatten" så att vi ska justera bottenventilen (tar låååång tid att tömma då) eller beror det på hur vi ansluter avloppsröret till golvbrunnen? Nu stoppade vi bara ned den slang som sitter på badkaret ned i golvbrunnen, kanske man måste använda det medflöjande platsröret med 90gr böj på? :x
Om ovan inte hjälper, kan det vara så illa att det är felbyggt?
Vi har haft en firma som har bilat upp golvet, dragit nya avloppsrör och monterat nya golvbrunnar. De har arbetat med vetskapen att den ena golvbrunnen skulle vara för badkar och den andra för bastun, kan de ha gjort något galet?
What 2 do?
Bakslaget kom när vi skulle tappa ut vattnet ur karet.. Någon liter svalde golvbrunnen, sedan översvämmades golvet
Vad kan det vara som gör att det bli så?
Är det så enkelt som att badkaret släpper ut "för mycket vatten" så att vi ska justera bottenventilen (tar låååång tid att tömma då) eller beror det på hur vi ansluter avloppsröret till golvbrunnen? Nu stoppade vi bara ned den slang som sitter på badkaret ned i golvbrunnen, kanske man måste använda det medflöjande platsröret med 90gr böj på? :x
Om ovan inte hjälper, kan det vara så illa att det är felbyggt?
Vi har haft en firma som har bilat upp golvet, dragit nya avloppsrör och monterat nya golvbrunnar. De har arbetat med vetskapen att den ena golvbrunnen skulle vara för badkar och den andra för bastun, kan de ha gjort något galet?
What 2 do?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Första ansatsen är ju att det ligger något skräp i brunnen, eller i röret. har du några bilder från när rören lades? Kanske någon här kan se om det är rätt gjort.
Har inte kollat det ännu..
Såg denna tråd och ska kolla det med: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/184944-fel-pa-vattenlas-under-badkaret.html
Bilder finns hemma, lägger ut ikväll om jag inte får ordning på det!
Såg denna tråd och ska kolla det med: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/184944-fel-pa-vattenlas-under-badkaret.html
Bilder finns hemma, lägger ut ikväll om jag inte får ordning på det!
Hej igen!
Nino, Hempularen, Teamswix,Tank77 &Jejja32: Nope, inga knoddar eller andra främmande föremål i avloppet
Elkudde: Det är ett större avloppsrör än 50mm, kanske 75mm, lite osäker. :blushing:
Men! Problemet är löst! d^_^b
Vi testade att spola med vatten direkt i brunnen och den svalde så fint så. Provade därför att montera dit det extra avloppsrör som medföljde badkaret (ca 40mm i diameter med en 90 graders "böj" på) mellan den flexibla avloppsslangen på karet och själva golvbrunnen. Tog av rörets "böj" så att den slutade i nivå med vattnet i vattenlåset och då fungerade det så bra så d^_^b
Tack för ert intresse och era goda råd! Vill någon se lite bilder på före & efter?
Nino, Hempularen, Teamswix,Tank77 &Jejja32: Nope, inga knoddar eller andra främmande föremål i avloppet
Elkudde: Det är ett större avloppsrör än 50mm, kanske 75mm, lite osäker. :blushing:
Men! Problemet är löst! d^_^b
Vi testade att spola med vatten direkt i brunnen och den svalde så fint så. Provade därför att montera dit det extra avloppsrör som medföljde badkaret (ca 40mm i diameter med en 90 graders "böj" på) mellan den flexibla avloppsslangen på karet och själva golvbrunnen. Tog av rörets "böj" så att den slutade i nivå med vattnet i vattenlåset och då fungerade det så bra så d^_^b
Tack för ert intresse och era goda råd! Vill någon se lite bilder på före & efter?




