Hej på er,
ska beställa en ny blandare med slang mm. (FM Mattson 9000E). Den är på 160cc men jag har ingen aning om vad min existerande blandare är på. Någon som vet om det finns någon betäckning jag kan kika efter? Den existerande är en äldre modell av FM M.

Tack för all hjälp!

C/C-måttet är måtten centrum-centrum så det är bara att mäta.

Kan du inte mäta cc på den gamla blandaren? Mät från centrum på kallvattenledningen till centrum på varmvattenledningen,

svebbe skrev:
Kan du inte mäta cc på den gamla blandaren? Mät från centrum på kallvattenledningen till centrum på varmvattenledningen,
Eller mäter man vänsterkant till vänsterkant :D eller höger-höger. Lättare att mäta från en kant än en mitten som kan vara svår att pricka exakt.d^_^b

Säkert 160.

Kruxet är att jag inte har skjutmått och köra med linjal eller annat gör nog att 1mm lätt kan misstolkas eller missar jag något? Antar att det är ingående vattenrör måttet avser...

15 alt. 16cm funkar väl med linjal att mäta? Antagligen har du 160mm

Ok, nu läste jag Alla svaren...vänsterkant-vänsterkant på vattenrören ger 4.2 (?) cm. Mätte också på blandaren och samma mått där mellan förslutningen som sitter på ovansidan. Men 150/160 är ju kubik centimeter. Vi pratar äpplen och päron här. Eller så finns ett till mått jag ska multiplicera 4.2 cm med för att få cc (kubik cm)...

Nu är det snurrigt....

cc eller c–c – förkortning för centrum till centrum i byggsammanhang.

Mäter jag själva blandaren utan att titta på rören så har den bredd 15 cm och då menar jag själva metallbehållaren exkl plastrattarna. Jag trodde 150/160 var mått på rören!? Förvirrande...

ok, centrum - centrum. got it, tack morsan :)

Jag får fortfarande inte något annat än ca 42mm från rör1 till centrum till rör2 som går in i blandaren. Nåt är det jag missar..

mät där det står 160 på ditt fästevk%20mora.jpg

630273mora.jpgDå har du en sådan eller

Du kan kanske lägga in en bild på det du har på väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.