Hej,
Byggde mitt badrum 2008 och står nu inför en försäljning.

Då jag gjöt golvet hade jag inte limmat fast värmekablen ordentligt så den flöt upp lite och pga detta fick jag "flyta en gång till". Eftersom jag då höjde golvet så fick jag dra dit en förhöjningsring till således har jag två förhöjningsringar monterade i varandra. Är detta godkänt eller kommer besiktningsmannen att anmärka på detta? Finns det reglerat någonstans så att man kan läsa om det?

Mvh
Sulan

Hej
Utan att vara helt säker så tycker jag inte att det bör vara något problem, förhöjningsringar är ju godkända att använda och då bör det ju kvitta om det är 1 eller 2 tycker jag iaf

Det verkar ju som om du varit nogrann, eftersom du har flytspacklat 1gång till för att täcka kabeln
Förklara för besiktningsmannen om han anmärker på det

Jag har ingen större erfarenhet av förh. tingar. Men om fästet och framförallt tätningen mellan ring ett och två är likadan som mellan brunn och ring, så kan jag inte tänka mig att det kan vara ett problem.

Då skulle jag som ev. köpare kanske vara lite mer orolig för vad som hände när slingan flöt upp, kan den ha kommit fel även i sidled då? För avståndet mellan trådarna är kritiskt.

nu vet ju inte jag vad som hände för Sulan_gbg men dom gångerna jag har varit med om att man antingen smältlimma för dåligt eller att man trampat lös kabeln så flyter dom bara uppåt, har aldrig sett att kabeln flyttat sig i sidled mer än kanske någon mm

Hallå, lite senkommet svar kanske men jag hade smältlimmat för dåligt men den rörde sig inte i sidled.

Angående besiktningen så anmärkte besiktningsmannen (från Anticimex) på förhöjningsringarna men att det var 1 eller 2 spelade ingen roll, "de anser" att förhöjningsring är en riskkonstruktion mitt påpekande att det är godkänt enligt alla regler det visste han men det spelade ingen roll då de hade sina egna regler...

Jag vart lite arg...men men nu är huset sålt och jag tror inte det inverkade jätte mycket men det är klart att lite kanske, jag bifogade dock ett utdrag ur BKR-regler.

/Sulan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.