4 030 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Kommunen krånglar om våtrumslicens
Det är ju du som är ansvarig så han tog inte så stor riskhempularen skrev:När vi byggde på en våning på en del av huset så ställde kommunen krav i bygglovet på att vi skulle ändra dagvattenhanteringen. Vår KA konstaterade bara att det har de inte rätt att kräva när bygget inte ökar dagvattenmängden. Det var ingen ändring av byggnadsytan. Så han menade på att det kravet var det bara att strunta i. Hoppas han hade rätt...
Det var lite spännande att han bara struntade i kravet utan att ta upp en diskussion ens.
Update. Mötet med kommunen hölls midsomar veckan. Snacket om licens kom aldrig på bordet när min KA var med som tur var.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
He he, som avrundning på denna allvarliga historia skall jag berätta en lite lättsam saga från min egen verklighet.
När mitt hus byggdes 2010 anlitade byggföretaget en kompetent och välrenommerad mattläggare för att sätta mattor på golv och väggar i bad/duschrum och tvättstuga. Ingen klinker eller kakel, bara plastmattor, jag är en enkel själ
Av någon anledning (insolvens är trolig orsak, eller kanske golvläggaren krävde kontant betalning) betalade byggmästaren golvläggaren svart, utan kvitto.
Det var kanske en vanesak, han hade mest polsk, i och för sig duktig, men oskolad arbetskraft.
Nåväl, jag har varit i kontakt med mattläggaren flera gånger, och han vill naturligtvis inte skriva några intyg, då han, enligt pappren, inte har gjort jobbet. Men han säger att han aldrig har haft några vattenskador. Och jag tror honom.
Men vem bryr sig?
Inte kommunen, inte KA, och, som det verkar, inte försäkringsbolaget heller.
Och inte jag.
Sens moral: Byråkratiskt trams!
När mitt hus byggdes 2010 anlitade byggföretaget en kompetent och välrenommerad mattläggare för att sätta mattor på golv och väggar i bad/duschrum och tvättstuga. Ingen klinker eller kakel, bara plastmattor, jag är en enkel själ
Av någon anledning (insolvens är trolig orsak, eller kanske golvläggaren krävde kontant betalning) betalade byggmästaren golvläggaren svart, utan kvitto.
Det var kanske en vanesak, han hade mest polsk, i och för sig duktig, men oskolad arbetskraft.
Nåväl, jag har varit i kontakt med mattläggaren flera gånger, och han vill naturligtvis inte skriva några intyg, då han, enligt pappren, inte har gjort jobbet. Men han säger att han aldrig har haft några vattenskador. Och jag tror honom.
Men vem bryr sig?
Inte kommunen, inte KA, och, som det verkar, inte försäkringsbolaget heller.
Och inte jag.
Sens moral: Byråkratiskt trams!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
