Byggahus.se

Alternativ till 15mm P30 plyfa?

1. N
    Medlem · Nivå 12
    Har läst ett antal trådar, flera personer hänvisar till att kortla som alternativ till 15mm konstruktionsplyfa. Men kan jag hitta stöd för det i säkert vatten (jag hittar det inte)? I sådana fall vad/hur ska det kortlas? Är det bara eventuella infästningar (typ upphängning duschvägg) eller ska det kortlas generellt mellan reglarna för att öka på väggens böjstyvhet?

(ska bli dusch med kaklat ytskikt - BKR-reglerna/säkert vatten)

http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt

2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Kortlar gör man vid duschväggar, kommod/handfat, högskåp m.m. Så man har något för skruven att fästa i alltså. Så det är inte det du tror att det är till för att styva upp väggen.

Om du inte vill köra med plyfa /15mm) så är det kortlingar, OSB och gips som gäller för din del.

3. S
    Anonym
    varför osb? osb är mycket sämre matrial

4. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Om man kortlar och reglar på c/c 300 så räcker det med enkel gips.

5. S
    Anonym
    nja inte om ska följa säkervatten väl?

6. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Säker vatten gäller VVS och inte bygg. Med våtrumsvägg 2012 behöver man inte kortla, men med kortlingar och c/c 300 på reglarna så är det en godkänd konstruktion. Men jag säger inte att det är bättre. Personligen bygger jag alltid med 15mm plyfa och våtrumsgips även om konstruktörerna ritat något annat. Den väggen blir mycket stabilare samt att men skruva upp grejer precis överallt.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Nivå 12
    Tack för svar!

Jag var nog inne på att kortlandet var för att hantera just infästningar. I det rum jag projekterar är det nog bara duschvägg och själva dusch/blandare/takduschen som ska upp, så det är inte mycket kortande alls.

Några uppföljande frågor?
    CC-mått för reglarna är väl normalt 450mm för 45x70-regel. Jag har högt i tak, ca 3 m, vilket sannolikt torde göra kräva mer stabilisering av väggen? Jag har också delvis befintlig innervägg med cc-600. Våtrumsvägg enligt säkert vatten anger 450 mm cc men bara enkelgips på andra sidan väggen. Hos mig sitter redan befintligt OSB+gips på andra sidan. Hur förstärker jag dessa väggar på ett vettigt sätt? Väggen är öppen, så jag kan sätta in extraregel och få cc-300.

Infästning av regel mot betongplattan? Här jag har fått rådet att limma en stålregel med PL-400 mot golvet och sätta träregel i denna för att slippa borra i gjutningen där golvvärmeslang ligger. Med bra tryck under härdning brukar det ju sitta som berget? Åsikter om det?

• Laddar…
  8. S
    Anonym
    är ju inte speciellt bra för din del om badrummen skulle fallera.
    även du gjort en bättre konstruktion

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Hur menar du?
    Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört... om du sätter plyfa och gips så borde inte de påverka något negativt...
    Så då lär man få ersättning oavsett... Det viktiga är väl tätskiktet... inte hur väggarna ser ut under....
    Förutsatt att du använder våtrumsgips där det ska vara...

10. P
    Medlem · Nivå 22
    Det finns så mycket mer att tänka på, tätskikten måste vara kompatibla med underlaget, att bygga med plyfa och gips är helt okej rent byggnadstekniskt, bra stabilitet och bra hållfastighet, sedan är det viktiga vad ska ytskiktet bestå av?
    Vid val av plastmatta är det helt i sin ordning att använda "pappgips" och ett vätskebaserat tätskikt innan plastmatta sätts! Vid val av keramiska ytskikt bör inte "pappgips" avvändas eftersom.... det finns de som vet, men uppenbarligen inte jag. Eller så vill jag inte ge mig in i den diskussionen igen! Branschreglerna ändrar sig hela tiden, väldigt få vet vad som gäller, de flesta tror sig veta. Ring försäkringsbolaget, prata med skadeförebyggaren, han/hon vet! Du/ni kommer att få klara besked om ni frågar om eran konstruktion är godkänd, innan ni påbörjar bygget! Det viktigaste är att allt dokumenteras, samtliga moment, lika viktigt är att ni dokumenterar vilka material som använts.
    Men nu var detta helt O.T Plåtreglar till ett nytt våtrum bör inte kortlas med ett organiskt material, då är väl vitsen borta med att använda oorganiska material!

11. P
    Medlem · Nivå 22
    Glömde att skriva det viktigaste!
    Om ni bygger ett våtrum själva med sten,kakel... keramiska material, så är det otroligt viktigt att väggen inte sviktar av tyngden, plattorna kan lossna, riva tätskiktet. Följ alltid monteringsanvisningarna, det gäller i första hand oss manliga, prova att för en gång läsa instruktionerna, då blir det bra! Och jag hade personligen använt mig av plyfa och kortlat med träreglar som privatperson, inget fel alls med det!

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Törs jag sammanfatta med att cc-300, kortlingar vid infästningar och OSB eller 12 mm plyfa samt våtrumsgips torde vara både hängslen och livrem i mitt fall med lite högre takhöjd? (om cc 300 och enkelgips är godkänt enligt Matti_75, torde det inte vara någon nackdel

Nu var syftet med plåtregeln att underlätta limning och agera "syllpapp". Att limma en vanlig träregel med syllisolering mellan tror jag inte fäster särskilt bra. Jag avser inte bygga en oorganisk vägg och om jag kortlar för upphängning av en duschvägg vill jag att det ska finnas ordentligt med trä att fästa i.

13. S
    Anonym
    en konstruktion som en konstruktör gjort specifikt gjort för ex.. ett badrum. är specifik för det badrum. du kan behöva ett godkännande och att det ändras på ritning. innan man ändrar nånting

14. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Det är ingen fara, ser bara till att ändringen förs in på relationshandlingarna så är allt grönt.

• Laddar…