plv skrev:
Men hårdtvål är betydligt mer ohygienisk än flytande tvål, ni ska bara veta vad som gillar att växa på den...och dess tvålkopp och avlagringar. Finns skäl till varför dessa aldrig ska komma innanför dörren på offentliga toaletter, sjukhus etc...

Dessutom slipper man rensa avloppen lika ofta om man låter bli den.

Gissar att hårdtvåldiggarna är samma kategori som fortfarande köper pulvertvättmedel ;) Till dem kan jag upplysa att det är något som till huvudsak innehåller cellulosa som bindemedel, ja just det vanligt papper. Blir också göttigt i avloppen..,
Jo det finns det som tror att det är så medan studier på området visar motsatsen.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2249330/pdf/epidinfect00010-0139.pdf
En bra fast tvål är antiseptisk och kladdar inte speciellt mycket om ni inte blötlägger den, om ni har väldiga problem med kladdig tvål så kan det vara dags att kontrollera eventuellt fuktproblem.
Det ökade vätskeinnehållet i flytande tvål är något som leder till bakterietillväxt och även orsaken till att vissa flytande tvålar innehåller tveksamma ämnen samt konserveringsmedel.

Tvättmedel gör man av riven tvål/tvålpulver ;)

Jag gissar att flytande tvåldiggarna tror på det som sägs i reklamen på tv och påstådda testinstitut i Schweiz :D

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
123abc skrev:
Jo det finns det som tror att det är så medan studier på området visar motsatsen.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2249330/pdf/epidinfect00010-0139.pdf
En bra fast tvål är antiseptisk och kladdar inte speciellt mycket om ni inte blötlägger den, om ni har väldiga problem med kladdig tvål så kan det vara dags att kontrollera eventuellt fuktproblem.
Det ökade vätskeinnehållet i flytande tvål är något som leder till bakterietillväxt och även orsaken till att vissa flytande tvålar innehåller tveksamma ämnen samt konserveringsmedel.

Tvättmedel gör man av riven tvål/tvålpulver ;)

Jag gissar att flytande tvåldiggarna tror på det som sägs i reklamen på tv och påstådda testinstitut i Schweiz :D
Hehe...men nu hänvisar du till en undersökning från 1988 som jämför med en hårdtvål innehållande triclocarban, ett antibakteriellt gift som man nu vill förbjuda, liksom triclosan. Inget du hittar i din normala Barnängen tvål.

Sen först jag inte hur bakterierna skulle kunna komma in i flaskan med flytande tvål? Låter mycket konstigt, endast den främsta delen av pipen som är i kontakt med ev hand och luft. Bakom pumpen skulle jag tro det är rätt rent. Hur som helst man använder inte hårdtvål i hygieniska sammanhang, så jag tolkar det som man inom vården och livsmedelsindustrin kommit fram till att flyttade är säkrast.

Redigerat:
Tvättar ni håret med tvålen också?

jajamen. Inget är så lätt att skölja ur håret som den där matt-tvålen de gör av olivolja i Grekland. Slipper lavendeldoft och annan återsmutsning som flytande tvål brukar innehålla.

Får medge att det funnits flytande tvål som jag kunnat med. Mini-risk schampo på den tiden då det innehöll 4 ingredienser var fantastiskt. Sen dess har ingen flytande produkt gått att använda.

hsd
Kattmatte2 skrev:
De hamnar på både kakel och duschväggarna och klinkersen på golvet. Det blir en slags gråvit hinna, äckligt 😝 och att det är tvålen är ingen tvekan för jag har lyckats få bort hårdtvålen vid handfaten i badrummen och där skiner det och är så fint.
Åter till Ditt problem
det är inte kalk utan tvålrester, men om gubben vill använda hårdtvål så låt han göra det och låt han städa efter sig,
det är lite olika på tvålar en del avlagringar löser man bäst med såpavatten som sprayas på medans andra behöver annat, bikarbonat eller citronsyra, så det blir att prova sig fram
angående flytande eller fast tvål så är det inte tillåtet med fast tvål inom livsmedelshantering pga. bakteriespridningsriskerna, innehållet i flytande är tvål vatten parfym och ibland lösningsmedel och avfettningsmedel, en del tillsatser behövs för att hålla konsistensen i flaskan- därmed kan jag förstå de som vill ha fast tvål och i hemmet spelar ju bakterierisken inte någon roll
hoppaDu silpper byta gubbe ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.