Hej!

Vi har en vanlig toalett som man lixom trycker ner en knapp på så att den spolar. Men ibland är det jättetrögt att trycka på den där knappen, enstaka gånger så går det nästan inte alls att trycka. Sen nästan gång kan det gå hur lätt som helst. Någon som vet vad det kan bero på? Kan vi göra något åt saken för att det inte ska bli sånt där motstånd. Vågar ju inte trycka så hårt att man riskerar att ta sönder något. :confused:

Hälsn. Jossan

Skruva loss så du kommer åt mekanismen under behållarens lock.
Spraya med silikonspray på alla rörliga delar.

Det bör hjälpa.

//KoW

hade samma problem med min toalett (Gustavsberg) och efter viss dissikering av spolknappen så hade faktist plastmekanismen gått sönder.

Sitter som små svarta hakar varav den ena brytits av så när man försökte spola så gick inte själva "pinnen" ner utan den försökte dra i ena sidan varpå det blir djäkligt trögt då den drog snett, visst det funkar ett tag tills man som jag hade sänder hela skiten(är som vanligt för stark)

Hej!

Tack för era svar och tips :) Men då kommer jag till nästa fråga... oteknisk som jag är... Hur får man loss det där lilla locket som är överst på toaletten? Det är lixom som en platta och på sidan är det två små glipor. Är det bara att ta en mejsel och bända upp locket eller?? Vågar inte göra något förhastat så att jag förstår nått...

Är det en halvgammal Gustavsberg och du vill ta bort den lilla runda så ta en mejsel sen gänga bort den lilla blå och lyft bort ...Du är nu inne;)

Mvh

Jossan81 skrev:
Hej!

Tack för era svar och tips :) Hur får man loss det där lilla locket som är överst på toaletten? Det är lixom som en platta och på sidan är det två små glipor. Är det bara att ta en mejsel och bända upp locket eller??

Korrekt! bänd bort plastlocket med en liten skruvmejsel, bordskniv eller knivspets.
Under locket sitter en mutter som kan vara svår att komma åt utan en plattång.

Good luck! //KoW

Ok alltså bara bända upp hela platslocket.. så det börjar alltså inte rinna vatten eller något sådant tokigt när man tar bort locket? Men den "lilla blå" förstod jag inte riktigt... Jag har kanske en lite nyare variant då av Gustavsberg för det finns inget blått uppe på toalettsitsen.

• Gilla
David84
  • Laddar…
Jossan81, kanske bäst att du lägger upp en bild,
så vi vet att vi talar om samma sak!

//KoW

Redigerat:
Japp här kommer bilden :) Ska man bända upp hela det vita locket eller bara själva spolknappen?? Fattar inte riktigt..

• sits.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å gud så bra!!!! TACK SNÄLLA!!!!!

hej, samma problem här, det går inte att lyfta upp grejorna med den svarta pinnen som syns, vågar inte ta i, så det börjar läck nånstans, får nog byta en del grejor antar jag

jag undrar om det blev en dyr historia och hur du löste problemet?
mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.