mikmal skrev:
Kolla in hemsidan för den blandare (och fäste) som du köpt. Där finns oftast bra monteringsanvisningar.

Om du känner dig osäker kring detta så skulle jag låta en rörmokare göra alltsammans. Dock kanske inte den som tyckte du skulle kakla först .... :) (Han måste totalt ha missuppfattat hur du ville ha det eller hur du ville göra)

//Mikael
Hehe. Nej han blir det nog inte. Det blir nog ingen rörmockare som gör jobbet. Jag är kanske inte direkt osäker, utan vill ha så många åsikter som möjligt för att göra ett bra beslut. Jag har nog egentligen redan bestämt mig, men det skadar aldrig att höra sig för extra mycket. Svårt att ändra sig sedan.

hempularen skrev:
Ja du skall absolut dra fram längre och kapa efter kaklingen. En anledning är att väggbrickan kräver att röret har exakt rätt längd (+/- någon millimeter). Och innan kaklet sitter där så vet du inte hur tjockt det blir med fix och allt (ialla fall inte med den nogrannheten).

Jag har använt PEX rörirör så jag är inte helt säker på vad som gäller prisolrör, men jag är ganska säker på att plasten skall bort vi genomgången i vägg, så att manchetten sitter direkt mot röret.
Jag är 99,9% säker på att man skall ha plasten kvar, samma som för pex där man har manschetten över mantelröret. Men detta står i beskrivningen till vilket tätskikt man använder.

Richard A skrev:
Jag är 99,9% säker på att man skall ha plasten kvar, samma som för pex där man har manschetten över mantelröret. Men detta står i beskrivningen till vilket tätskikt man använder.
Ok! Tack.

M mikmal skrev:
Kolla in hemsidan för den blandare (och fäste) som du köpt. Där finns oftast bra monteringsanvisningar.

Om du känner dig osäker kring detta så skulle jag låta en rörmokare göra alltsammans. Dock kanske inte den som tyckte du skulle kakla först .... :) (Han måste totalt ha missuppfattat hur du ville ha det eller hur du ville göra)

//Mikael
Lyfter tråden med två frågor. Har dragit 12mm prisol för det var trångt, funkar det och är det andra väggfästen då? Det finns både 150 och 160cc blandare och fästen, är 150 äldre eller standard i andra länder?
Lars

F FixarLars skrev:
Lyfter tråden med två frågor. Har dragit 12mm prisol för det var trångt, funkar det och är det andra väggfästen då? Det finns både 150 och 160cc blandare och fästen, är 150 äldre eller standard i andra länder?
Lars
160 mm är en gammal svensk standard, 150 mm är det som gäller i resten av Europa. Man får välja vad man gillar bäst.

Väggbrickan jag köpte hade med en plupp att trä på så att 12 mm rör passade likväl som 15 mm.

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Krilleman
F Fred vom Jupiter skrev:
160 mm är en gammal svensk standard, 150 mm är det som gäller i resten av Europa. Man får välja vad man gillar bäst.

Väggbrickan jag köpte hade med en plupp att trä på så att 12 mm rör passade likväl som 15 mm.
Tack, då kan jag vara lugn:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.