Jag tänkte renovera gästtoaletten. Avser ta bort plastmatta, lägga tätskikt, flytspackla, sedan klinker. Inget fall (ingen dusch eller badkar, dvs ingen brunn).

Upptäckte dock att avloppets genomföringshylsa under tvättstället bara går upp ca 1.5 centimeter från golvet. Se bild. Det duger väl inte med dagens regler, särskilt då flytspacklingen bygger 13 mm. Hylsorna ska väl vara minst 40 cm ovan tätskikt. Se bilder.

Så jag måste byta avloppshylsan gissar jag? Går det utan att riva golvspånet? Hade hoppats slippa det momentet. Om jag ändå måste riva kan jag iofs förstärka golvbjälklaget med kortlingar. Hur hade ni gjort?

• Gästtoalett före renovering med toalettstol, handfat och synlig avloppshylsa på plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en avloppsrörshylsa som sticker upp cirka 1.5 centimeter ovanför orange plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det ser ut som en vanlig muff. Tryck i en stump rör, och såga efter färdigställandet av den i lämplig höjd. Eller låt röret vara. Blir det en liten grop när klinkningen är klar, spelar det ingen roll, eftersom du inte skall söla med vatten på golvet.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser ut som en vanlig muff. Tryck i en stump rör, och såga efter färdigställandet av den i lämplig höjd. Eller låt röret vara. Blir det en liten grop när klinkningen är klar, spelar det ingen roll, eftersom du inte skall söla med vatten på golvet.
Och sedan vika upp tätskikt på röret? Jag trodde de delar man tätskiktar behöver vara fasta?

Staffans2000
Min tanke är att det inte spelar så stor roll hur du gör, eftersom det inte är ett badrum. Tätskikt fyller bara en funktion ifall det finns något att täta emot.

Min tanke är att det inte spelar så stor roll hur du gör, eftersom det inte är ett badrum. Tätskikt fyller bara en funktion ifall det finns något att täta emot.
Mjo... jag köper att den faktiska risken för vattenskadehaveri inte är särskilt stor (åtminstone inte större än i ett kök, där tätskikt inte behövs enligt reglerna) men jag hade hoppats på en enkel lösning som uppfyller rekommendationerna i Säkert Vatten.

Bumpar min egen tråd. Vill gärna lösa detta enligt reglerna. Är mitt enda val att såga upp golvet och sätta in nytt rör som sticker upp minst 4 cm från ny spånskiva/tätskikt?

Om jag skulle försöka höja muffen lite innan, hur stort hål i golvspånet behöver jag såga upp för att komma åt? Typ 300x300 mm? Eller skulle ni såga upp hela golvet i ett sådant projekt?

Staffans2000
Tag bort gummibussningen och tryck i en femtio mm avloppsrör. Så är saken klar.
Jag föreslår dock fortfarande att du gör som jag skrev ovan.

Staffan

Tag bort gummibussningen och tryck i en femtio mm avloppsrör. Så är saken klar.
Jag föreslår dock fortfarande att du gör som jag skrev ovan.

Staffan
Tack för att du engagerar dig Staffan det uppskattas!

Om jag tar bort gummibussningen och trycker i ett avloppsrör i muffen, och sedan flytspacklar, kan jag kan jag sedan täta mot golvet med en rörmanschett då?

Staffans2000
Ja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.