Hejsan!
Ny på forumet och har en (antagligen) dum fråga. Det är springor mellan kakelväggen och dörren och taket. Ska det vara så eller kan jag ta våtrumssilikon och snygga till det?

• Kaklad vägg med springor vid möte med en vit dörrkarm och ovanför en beige kakelrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Springor mellan kakel och dörrkarm i badrum, möjligt behov av våtrumssilikon.
    Skapa konto
  • Springor mellan kakel och dörrkarm i ett badrum som behöver fogning eller tätning.
    Skapa konto
Skånepöjk
Du kan ta våtrumssilikon och fixa så det blir finare, inga problem.
Eller så köper du bredare foder och lägger ovanpå, vad du tycker är finast.

Jättebra. Var lite orolig bara så att jag inte stänger in någon fukt. Tyckte att det var konstigt att de föregående ägarna inte hade gjort det innan, så jag ville kolla upp det innan man gjorde något stort misstag

Normalt sätter man ju foder sist så att det täcker övergången mellan kakel och karm. Här verkar det som att man låtit fodret sitta och kaklat direkt på något befintligt material, med följden att väggen blivit tjockare. Det är inte "korrekt" enligt gällande branschregler, men badrummet ser ut att ha några år på nacken och kanske inte fuktbelastas så hårt? En kosmetiskt tillsnyggande fogsträng lär i alla fall inte försämra tätheten.

Japp badrum har några år på nacken men är i ganska bra skick ändå. Ser lite fult ut på bilderna men det beror på att det än dags för en redig skrubbning av väggarna.

Håller med dig att de antagligen bara har byggt på med kakel men jag är inte nyfiken nog att lossa på någon platta och se vad som är bakom det ;) Nej det fuktbelastas inte så hårt, det är bara jag som bort här i huset och innan mig var det nog ingen större belastning heller. Fuktspärren verkar hel och badrummet ska genomgå en lättare badrumsrenovering. Lite fogmassa där det behövs, målning av snedtaket/väggen och taket, ut med den gamla belysningen och badrumsskåpet. Fundera också på och måla kakelväggen också men det råder mycket delade meningar hurvida bra det är. En del säger att man riskerar och täppa till fogen så fukt kan bli instängd bakom kaklet. Samtidigt ser man andra som har gjort det och är nöjda och glada med resultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.