3 309 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Finns det något sätt att fräsa av golvbruk efter misslyckad fallspackling?
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Har en BKR certifierad plattsättare som skulle fixa fallspackling, tätskikt och plattsättning.
Idag gjöt de fallet med golvbruk och det blev på tok för mycket fall i hela badrummet vilket bland annat resulterade i att nivån över golvspånet vid dörröppningen är 9,5 cm! Fallet på duschplatsen är runt 30 mm/m och i resten av badrummet på stora ytor 20-25 mm/m vilket gör att hela golvet känns lutande.
Jag är rädd att entreprenören kommer vilja höja brunnen och fixa fallet på det viset men då står vi där med en helt omotiverad nivåskillnad och enormt mycket onödig vikt på bjälklaget som inte behövs.
Hur ska man agera? Finns det något sätt att fräsa av typ 4 cm över hela ytan och sedan flyta nytt fall? Problemet är att det ligger 12mm goolvvärmerör i botten.
Har skickat ett mail och bett honom kontakta mig så vi kan diskutera fram en lösning.
Idag gjöt de fallet med golvbruk och det blev på tok för mycket fall i hela badrummet vilket bland annat resulterade i att nivån över golvspånet vid dörröppningen är 9,5 cm! Fallet på duschplatsen är runt 30 mm/m och i resten av badrummet på stora ytor 20-25 mm/m vilket gör att hela golvet känns lutande.
Jag är rädd att entreprenören kommer vilja höja brunnen och fixa fallet på det viset men då står vi där med en helt omotiverad nivåskillnad och enormt mycket onödig vikt på bjälklaget som inte behövs.
Hur ska man agera? Finns det något sätt att fräsa av typ 4 cm över hela ytan och sedan flyta nytt fall? Problemet är att det ligger 12mm goolvvärmerör i botten.
Har skickat ett mail och bett honom kontakta mig så vi kan diskutera fram en lösning.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Nu är detta övervåning så tillgänglighetskraven gäller väl inte där. Badrummet på nedervåningen är tillgängligt.Åsa Lund skrev:
Men om entreprenören inte kommer med någon mirakellösning så har vi beslutat att ta smällen och bila bort och göra om. Har vi tur klarar sig golvspånskivan, har vi otur blir det nytt golvspån och i värsta fall nytt gips på väggarna. Som tur är är det "bara" ett 7 m2 badrum så det känns hanterbart. Bara man får bort golvbruket.
Har ni haft nån överenskommelse om hur det skulle se ut? Referensprojekt?
Har entreprenören frågat om hur det skulle utföras?
Fall inom badrum är lagom med 1 cm på 50 cm närmast brunnen och 1 cm per meter i resten av badrummet, enligt mig.
Har entreprenören frågat om hur det skulle utföras?
Fall inom badrum är lagom med 1 cm på 50 cm närmast brunnen och 1 cm per meter i resten av badrummet, enligt mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Vi har haft en överrenskommelse att han skulle vara extra noga så att det blir tillräckligt fall överallt men ingen överrenskommelse om att gå ifrån BKRs branchregler som säger 7-20mm/m vid duschplats eller under badkar och 5-10 mm/m i övriga rummet.
Vi var också överrens om att nivån inte skulle hamna över den 70mm regel jag skruvat som avstängning i dörröppningen. Och nivån går 25-30 mm över den.
Detta är en entreprenör som rekommenderats av flera i närområdet som han byggt badrum hos.
Vi var också överrens om att nivån inte skulle hamna över den 70mm regel jag skruvat som avstängning i dörröppningen. Och nivån går 25-30 mm över den.
Detta är en entreprenör som rekommenderats av flera i närområdet som han byggt badrum hos.
Jag hade bilat bort allt och flytspacklat om.
95mm speciellt med träbjälklag är väldigt högt. En annan sak om det är betongplatta och man lägger tex. golvvärme och flyter. Då kan man köpa en högre tröskel men tveksamt om det blir så högt ändå.
95mm speciellt med träbjälklag är väldigt högt. En annan sak om det är betongplatta och man lägger tex. golvvärme och flyter. Då kan man köpa en högre tröskel men tveksamt om det blir så högt ändå.
Du skriver golvbruk - menar du flytspackel?
I.s.f. är det väldigt lätt att både slipa och fräsa ned då det är väldigt mjukt. Jag gissar att slingorna ligget på golvspånet så man bör ju kunna göra en hel del grovt för att komma ned några cm relativt snabbt.
I.s.f. är det väldigt lätt att både slipa och fräsa ned då det är väldigt mjukt. Jag gissar att slingorna ligget på golvspånet så man bör ju kunna göra en hel del grovt för att komma ned några cm relativt snabbt.
Det är inte väldigt lätt att slipa ned 4-5 cm på sju kvadratmeter, nej lättast är att bila bort skiten och göra om.C C.Lundin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad säger entreprenören då? Det måste ju ha gått åt stora mängder bruk? Det borde ha ringt nå klockor långt tidigare.......
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Pratade med honom nyss. Han säger bara att han kollade med sitt 120 cm pass och det blev så.
Det är golvbruk. Han flytspacklade ett tunnt lager fiberarberat först på golvspånet med armering i. Sedan fäste jag golvvärmen och han gjorde fallet med golvbruk (Finja 480) då han ansåg att det blir bättre än att flyta.
Och ja jag tyckte också att han måste reagerat på att det gick åt mycket bruk,
Men han sa att han bilar ner och gör om det om det är vad vi vill. Min största fråga nu är om man ska gå på det spåret eller byta entreprenör helt och hållet. Förtroendet blev ju rejält naggat av detta...
Det är golvbruk. Han flytspacklade ett tunnt lager fiberarberat först på golvspånet med armering i. Sedan fäste jag golvvärmen och han gjorde fallet med golvbruk (Finja 480) då han ansåg att det blir bättre än att flyta.
Och ja jag tyckte också att han måste reagerat på att det gick åt mycket bruk,
Men han sa att han bilar ner och gör om det om det är vad vi vill. Min största fråga nu är om man ska gå på det spåret eller byta entreprenör helt och hållet. Förtroendet blev ju rejält naggat av detta...
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Lätt är det, men frågan är ju hur lång tid det tar. Men visst håller jag med om att det är att föredra att göra om allt - det hade jag själv gjort också, men TS verkade vilja ha andra lösningar. Hyr man en fräs så tar det inte många minuter att gå över hela rummet och det krävs inte jättemånga varv, sen så kör man finlir med slip.T tank77 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Nej jag vill egentligen inte ha någon annan lösning. Första inlägget skrevs lite i desperation igår kväll
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Hade entreprenören på besök nu och han var väldigt tillmötesgående. Själva grundproblemet beror på en kombination av rummets utformning med ett hörn som ligger betydligt längre bort från brunnen än dörröppningen som vid andra hörnet på samma vägg. Om man då ska ha fall både från hörnet längst bort från brunnen samt att det inte ska kunna rinna vatten från det bortre hörnet mot dörren så blir det som högst i dörröppningen. Där är vi överrens. Problemet kommer dock av att dom från det bortre hörnet hela vägen mot brunnen lagt runt eller lite över max fall (10mm/m) vilket gör att det från dörren till brunnen blir 20-27 mm/m beroende på exakt var man mäter. Hade man istället lagt sig närmare 5-6 mm per meter till det bortre hörnet och hållt höjden i dörröppningen bara några millimeter över den i det bortre hörnet så hade man kunnat sänka nivån i dörröppningen minst 25 mm.
Hursomhelst kom vi överrens om att dom bilar bort och slipar golvet lätt. Hur vi sedan går vidare får vi se.
Hursomhelst kom vi överrens om att dom bilar bort och slipar golvet lätt. Hur vi sedan går vidare får vi se.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden