2 764 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Rädda dusch från -69
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har köpt ett hus byggt -69 med badrum i original. Kvinnan som vi köpte det av bodde här ensam och köpte huset när det var nytt.
Badrummet är mint condition i sin helhet. Inte en spricka i kaklet och med bevarad askkopp vid toan. Jag vill helst inte renovera det i onödan. Mycket annat jag hellre renoverar och med små barn lever jag helst inte utan badrum i fem veckor.
Nu har det börjat läcka i duschen bredvid golvbrunnen ner i krypgrunden. Jag behöver egentligen inte duschen för att det finns ett badkar också, men det är såklart skönt med dusch att komplettera med. Från badkaret går det ett rör genom golvet som mynnar i duschens golvbrunn. När vi slutar duscha så läcker det inte längre ner i golvbrunnen.
Nu till frågan, kan man rädda duschen på något sätt utan att renovera hela badrummet? Helst inte duschkabin heller. Kanske sätta in plastmatta som man limmar hela vägen ner i befintlig golvbrunn? Jag är novis och öppen för alla idéer.
Jag har köpt ett hus byggt -69 med badrum i original. Kvinnan som vi köpte det av bodde här ensam och köpte huset när det var nytt.
Badrummet är mint condition i sin helhet. Inte en spricka i kaklet och med bevarad askkopp vid toan. Jag vill helst inte renovera det i onödan. Mycket annat jag hellre renoverar och med små barn lever jag helst inte utan badrum i fem veckor.
Nu har det börjat läcka i duschen bredvid golvbrunnen ner i krypgrunden. Jag behöver egentligen inte duschen för att det finns ett badkar också, men det är såklart skönt med dusch att komplettera med. Från badkaret går det ett rör genom golvet som mynnar i duschens golvbrunn. När vi slutar duscha så läcker det inte längre ner i golvbrunnen.
Nu till frågan, kan man rädda duschen på något sätt utan att renovera hela badrummet? Helst inte duschkabin heller. Kanske sätta in plastmatta som man limmar hela vägen ner i befintlig golvbrunn? Jag är novis och öppen för alla idéer.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
1 plus på askkopp)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om du menar att du har stått och duschat direkt på golvet så var det väldigt ovanligt att badrum 1969 byggdes på ett sånt sätt att det skulle gå. Det vanliga då var att man antingen duschade av sig försiktigt i badkaret eller hade duschkabin.
Man kan inte få det tätt mellan en plastmatta och en golvbrunn från 60-talet.
Man kan inte få det tätt mellan en plastmatta och en golvbrunn från 60-talet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det en gjutjärnsgolvbrunn?
Här är det byggt så. Som en duschhörna med tre väggar direkt på golvet med golvbrunn.BirgitS skrev:
Om du menar att du har stått och duschat direkt på golvet så var det väldigt ovanligt att badrum 1969 byggdes på ett sånt sätt att det skulle gå. Det vanliga då var att man antingen duschade av sig försiktigt i badkaret eller hade duschkabin.
Man kan inte få det tätt mellan en plastmatta och en golvbrunn från 60-talet.